
American Economic Review 101 (December 2011): 3253–3285
http://www.aeaweb.org/articles.php?doi=10.1257/aer.101.7.3253

3253

Contrary to a common perception, mass media is an instrument, rather than an 
institution.

—— Vladimir Putin, to the director of independent radio station Echo Moscow.1

In August 1999, Vladimir Putin, whose popularity rating was below 2 percent 
at that time, was appointed prime minister of Russia by its first president, Boris 
Yeltsin. Eight months later, he won the March 2000 presidential elections in the 
first round with 52.9 percent of the vote. In the December 1999 parliamentary elec-
tions, the new progovernment party “Unity”—created less than two months prior 
to the election—finished second in the electoral race with 23.3 percent of the total 
vote. Scholars and journalists hypothesized that the massive and well-organized 
media campaigns by the state-owned television played crucial roles in achieving 
these electoral results (Timothy Colton and Michael A. McFaul 2003; Henry Hale, 

1 As reported by Alexei Venedictov, editor-in-chief of Echo Moscow, at a public lecture at the New Economic 
School on February 26, 2009.

Media and Political Persuasion: Evidence from Russia†

By Ruben Enikolopov, Maria Petrova, and Ekaterina Zhuravskaya*

This paper compares electoral outcomes of 1999 parliamentary elec-
tions in Russia among geographical areas with differential access 
to the only national TV channel independent from the government. 
It was available to three-quarters of Russia’s population and its 
signal availability was idiosyncratic, conditional on observables. 
Independent TV decreased aggregate vote for the government party 
by 8.9 percentage points, increased the combined vote for major 
opposition parties by 6.3 percentage points, and decreased turnout 
by 3.8 percentage points. The probability of voting for opposition 
parties increased for individuals who watched independent TV even 
controlling for voting intentions measured one month before elec-
tions. (JEL D72, L82, P26)

* Enikolopov: New Economic School, Office 922, Nakhimovsky pr. 47, Moscow, 117418, Russia (e-mail: 
renikolopov@nes.ru); Petrova: New Economic School, Office 905, Nakhimovsky pr. 47, Moscow 117418, Russia 
(e-mail: mpetrova@nes.ru); Zhuravskaya: Paris School of Economics and New Economic School, Office 104A, 
48 Bd. Jourdan, 75014 Paris, France (e-mail:zhuravs@ens.pse.fr). We are very grateful to Maxim Boycko and the 
Video International Company for sharing data on NTV transmitters, to Timothy Colton for sharing his survey data 
with us, and to Ben Olken for providing the software necessary for ITM calculation. We thank Alberto Alesina, 
Robert Bates, Tim Colton, Stefano DellaVigna, Irena Grosfeld, Ethan Kaplan, Chappell Lawson, Gabriel Lenz, Jim 
Robinson, Claudia Senik, Andrei Shleifer, Jim Snyder, David Strömberg, and seminar participants at the IIES at 
the University of Stockholm, New Economic School, Harvard University, MIT, Paris School of Economics, Baltic 
International Centre for Economic Policy Studies, the American Political Science Association Meeting, and the 
Workshop on Media Economics at Zurich for helpful comments.

† To view additional materials, visit the article page at 
http://www.aeaweb.org/articles.php?doi=10.1257/aer.101.7.3253.



3254 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

McFaul, and Colton 2004; Sarah Oates 2006). Can mass media really have such a 
substantial effect on political outcomes, and if so, under what circumstances?

A large body of evidence suggests that the media have an important but rather 
small—in terms of magnitude—effect on political outcomes in established democ-
racies, characterized by competitive media, stable party systems, and political 
parties with well-known and well-understood ideological platforms. One should, 
however, expect a larger effect of media on political outcomes in a country with 
weak democratic institutions, such as Russia in the 1990s. Russia’s party system 
was unstable, with many short-lived political parties coming and going. Voters had 
little prior knowledge about parties and put substantial weight on new information, 
which mostly came from mass media during election campaigns. Parties ran on 
platforms with vaguely defined ideologies, and ideological differences were often 
unclear to voters. As a result, issues not related to policy, such as a candidate’s 
charisma, were important elements of voting decisions. In addition, competition 
in Russia’s media market was highly imperfect: in many regions all major media 
outlets were controlled by the government, and voters had access only to one-sided 
political coverage.2

Despite the overall success of the newly created progovernment Unity Party in the 
1999 Russian parliamentary elections, the success was far from uniform across the 
country. For example, the party received less than 14 percent of the vote in the city 
of Perm and more than 32 percent in the city of Voronezh. We show that to a large 
extent these differences are explained by the variation in voters’ access to an inde-
pendent media outlet in different parts of the country. Indeed, if the governing party 
controls all major media sources, access to an alternative source of information can 
be important in helping people to make informed choices.3 In this paper, we estimate 
the impact of the only independent national TV channel, NTV, on voting behavior 
during the Russian 1999 parliamentary elections. Using data on the location of NTV 
transmitters inherited from a Soviet educational channel and geographical varia-
tion in signal propagation, we calculate the strength of the signal in each locality 
in Russia, and on the basis of the signal strength predict the availability of NTV. 
We investigate two types of effects. First, we analyze the aggregate effects of NTV 
availability on the official electoral results in subregions (an analog of US counties). 
Second, we use data from a large-scale representative panel survey to investigate 
the media effects on the individual level, using the strength of the NTV signal as an 
instrument for NTV exposure.

We find a large and significant effect of NTV availability on the voting outcomes. 
As a result of NTV broadcasts the progovernment party lost about a quarter of its 
voters and the opposition parties increased their political support by a factor of 1.6. 
In addition, access to NTV broadcasts decreased turnout by 3.8 percentage points. 
Using the individual-level data, we find that exposure to NTV had a significant 

2 In countries with relatively free and competitive media, persuasion effects of media are mitigated by consum-
ers’ ability to self-select to their most preferred media outlet (Ruben Durante and Brian G. Knight, forthcoming). 
Media outlets, consequently, tailor their coverage to the tastes of their audience (Matthew Gentzkow and Jesse M. 
Shapiro 2010). In countries with controlled media people cannot do that.

3 John McMillan and Pablo Zoido (2004) show that the existence of a single independent TV channel can 
threaten the stability of a corrupt regime. Their findings suggest that an independent media outlet can help to 
achieve government accountability.



3255enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

effect on individual votes in favor of two of the three opposition parties (supported 
by NTV) even controlling for voting intentions measured one month prior to the 
elections. NTV had a particularly large negative effect on the vote for the pro- 
government party among voters who were undecided a month before the election.

A key assumption for our identification strategy is that the availability of NTV 
was idiosyncratic conditional on observables, i.e., there are no unobserved char-
acteristics of subregions correlated with NTV availability that could drive the 
observed differences in voting behavior. This assumption cannot be tested directly, 
but we can provide indirect evidence to support it. First, we show that the location 
of NTV transmitters—the vast majority of which were built for the Soviet educa-
tional channel before NTV was formed—is correlated with the population size, 
average wage, and urban status of a subregion; but, it is not correlated with other 
socioeconomic characteristics of the subregions or pre-1999 voting choices, once 
we control for population size, average wage, and urban status. Second, and most 
important, we conduct a placebo experiment by estimating the effect of our main 
explanatory variable, i.e., NTV availability, on the voting behavior in 1995 (instead 
of 1999 as in our baseline specification). During the 1995 election campaign, there 
were no significant differences in the political coverage of the national TV chan-
nels (NTV was not yet a national channel and had a negligible audience). Utilizing 
NTV’s availability as of 1999, which had a large effect on voting behavior in that 
year, we do not find that it had any effect on the vote in 1995. The results of this 
placebo experiment suggest that unobservable characteristics of subregions, which 
could potentially be correlated with political preferences of the electorate, on the 
one hand, and with the availability of NTV, on the other hand, cannot explain our 
main findings.

In addition, we investigate the longer-run effect of NTV by looking at the results 
of the subsequent 2003 election. The political news coverage by NTV and other 
national TV channels was less distinct in 2003, as NTV was taken over by a state-
owned company. We find statistically significant effects of NTV availability on 
the vote for the two liberal parties (supported by NTV in 1999) and on turnout. 
However, the magnitude of the effect on voting for liberal parties is substantially 
smaller than in 1999.

We calculate persuasion rates separately for the positive message of NTV, encour-
aging voting for the parties supported by NTV, and for the negative message of 
NTV, discouraging voting for the party opposed by NTV. The persuasion rate for 
the positive message is 8 percent, which is very similar to the findings in Stefano 
DellaVigna and Ethan Kaplan (2007) if we use a comparable measure of media 
exposure. The persuasion rate for the negative message is much higher: 66 percent. 
The large magnitude of the effect of NTV is consistent with the hypothesis that the 
weakness of democratic institutions is associated with a greater persuasion power 
of the media. Furthermore, both the high persuasion rate for the negative message 
and the negative effect of NTV on turnout are consistent with the findings of the lit-
erature on negative political advertising (Stephen Ansolabehere and Shanto Iyengar 
1995; Ansolabehere, Iyengar, and Adam Simon 1999; Scott Desposato 2009).

Recent contributions to the literature employ experimental and quasi-experimental 
approaches to deal with the inherent endogeneity of survey-based studies and show 
that the media do affect voting behavior (see DellaVigna and Gentzkow 2010 for a 



3256 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

survey). Most of the evidence comes from established democracies and points to the 
effect of the media on voting outcomes through its impact on turnout.4 There is also 
evidence that both television (DellaVigna and Kaplan 2007) and newspapers (Alan 
Gerber, Dean Karlan, and Daniel Bergan 2009) can affect voting for a particular politi-
cal party, whereas James M. Snyder, Jr., and Strömberg (2010) show that the coverage 
by local media affects the behavior of politicians and, as a result, public policies.

The evidence of the effects of the media on voting outside the developed world 
is scarce. These studies suggest that the media have a substantial effect on politi-
cal preferences in regimes other than advanced democracies.5 The importance of 
media effects for the outcomes of Russian elections in 1999 and 2000 was studied 
in Colton and McFaul (2003) and Stephen White, Oates, and Ian McAllister (2005) 
using a survey-based approach. The latter work is most closely related to our paper, 
as it also tries to estimate the effect of Russian media and finds a significant media 
exposure effect on voting results. White, Oates, and McAllister (2005), however, 
use the self-reported vote choice and the self-reported presence of state-owned or 
commercial television from a survey conducted 18 months after the elections. This 
methodology is subject to severe endogeneity problems. Our approach is superior 
from a methodological perspective because it allows us to evaluate the size of the 
causal effect of NTV on voting decisions.

The rest of the paper is organized as follows. Section I provides background infor-
mation on the television market and political landscape in Russia at the end of the 
1990s. In Section II, we formulate our hypotheses and describe the data. Section III 
presents aggregate-level results. Section IV presents individual-level results. We 
conclude in Section V.

I.  Background Information

A. Political Landscape

Throughout the 1990s, Russia’s political landscape changed from one election 
to the next (see, e.g., White, Matthew Wyman, and Olga Kryshtanovskaya 1995; 
White, Richard Rose, and McAllister 1997; Ted Brader and Joshua A. Tucker 2001). 
New parties formed and old ones disappeared. Partisan attachments, however, were 
rather weak, with the exception of the very loyal supporters of the communist party, 
KPRF (Colton 2000).6

4 Previous literature found a positive effect on turnout of the penetration of local radio stations (David Strömberg 
2004) and TV stations targeting a particular group of population (Felix Oberholzer-Gee and Joel Waldfogel 2009), 
and a negative effect of the introduction of television (Gentzkow 2006) and increased access to national newspapers 
(Lisa M. George and Waldfogel 2006).

5 For example, it has been shown that the media affects attitudes and vote choices in Mexico (Chappell Lawson 
and James A. McCann 2005), the extent of anti-Americanism in Arabic countries (Gentzkow and Shapiro 2004), 
and the support of the authoritarian regime in East Germany (Jens Hainmueller and Holger Kern 2009). McMillan 
and Zoido (2004) provide an account of how the media were used to undermine democratic accountability in Peru. 
In addition, the lack of media freedom is associated with state media ownership (Simeon Djankov et al. 2003), 
resource curse and low incentives for bureaucracy (Georgy Egorov, Sergei Guriev, and Konstantin Sonin 2009), 
low level of social spending (Maria Petrova 2008), and high corruption (Aymo Brunetti and Beatrice Weder 2003).

6 Russia’s political environment can be characterized as a “partial democracy” (David L. Epstein et al. 2006). 
Such political environments possess some but not all properties of full democracies. Partial democracies have elec-
tions, but the competitiveness and fairness of these elections is questionable at best.



3257enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

Our main focus is on the party-list vote in December 1999 elections to the Duma 
(the lower house of Russia’s parliament).7 The main political parties that partici-
pated in these elections were as follows. The most popular party at the official 
launch of the election campaign in October 1999 was the opposition party called 
OVR (“Fatherland-All Russia”), which had centrist ideology and based its cam-
paign on criticizing the government. It was created in August 1999 from a coali-
tion of the two existing centrist parties, “Fatherland” and “All Russia.” According 
to polls two months before the elections, OVR was expected to get 29 percent of 
the total vote.8 The second and third most popular political parties at the start of 
the campaign were KPRF (communists) and “Yabloko” (liberals), which were 
expected to get 21 percent and 10 percent of the vote, respectively. Each of the 
other political parties was expected not to reach the 5 percent threshold required 
for representation. A new political party, Unity (“Edinstvo” in Russian), was cre-
ated on September 27, 1999. The leaders of the party officially stated that it had 
no ideology other than to support the government and its head, Vladimir Putin.9 
In October 1999, Unity was still completely unknown to voters and the official 
polls did not even include it in the list of competitors for the upcoming election. 
The results of the December 1999 election sharply contrasted with the forecasts: 
KPRF was first with 24.3 percent, Unity second with 23.3 percent, and OVR third 
with only 13.3 percent. Three other political parties passed the 5 percent electoral 
threshold: liberal SPS (“the Union of Rightwing Forces”), liberal Yabloko, and 
nationalist LDPR (“Zhirinovsky bloc”) with 8.5, 5.9, and 6.0 percent of the total 
vote, respectively.

Only three of the parties that got Duma representation in 1999 participated in the 
previous elections held in 1995. These were KPRF, LDPR, and Yabloko; all of them 
were also represented in the Duma as a result of the 1995 election and got 22.3, 11.2, 
and 6.9 percent of the total vote, respectively.10

Unity and OVR, the fierce competitors during the 1999 election campaign, both 
had a centrist ideology; by the time of the subsequent election held in 2003, they 
united to create the “United Russia” party. United Russia became the main “party of 
power” in the 2003 elections and got 37.6 percent of the vote. KPRF and LDPR also 
got into the Duma in 2003 with 12.6 and 11.5 percent of the vote. Liberal Yabloko 
and SPS participated in the 2003 election, but did not pass the representation thresh-
old; they received 4.3 and 4.0 percent of the total vote.

7 Prior to the 2004 political reform, the Duma was formed by a mixed electoral rule. One half of all seats 
(225 deputies) was chosen in single-member-district majoritarian elections and the other half of the seats was filled 
by party-lists voting in a single national district according to a proportional representation formula with a 5 percent 
entry barrier.

8 See the results reported by a major Russian polling firm, Foundation Obschestvennoe Mnenie, on October 20, 
1999, http://bd.fom.ru/report/cat/policy/party_rating/o907003.

9 The leader of Unity, Sergei Shoigu, the minister of emergency situations, said about the ideology of the newly 
created movement: “We do not bind ourselves to any narrow ideological direction. We are not centrists, rightists, or 
leftists. We are a party of consolidation of all healthy forces in society, free of ideological bias.” By “healthy forces” 
he meant the support of Putin’s government and Putin himself (Nezavisimaya Gazeta, December 8, 1999, as cited 
in Colton and McFaul 2003).

10 In addition, the liberal SPS party was the direct political heir of the liberal party “Democratic Russia’s Choice,” 
which participated in the 1995 election and got 3.9 percent of the vote (Colton 2000).



3258 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

B. Mass Media Coverage of Election Campaigns

What accounts for the change in voter preferences in the fall of 1999? Colton and 
McFaul (2003) conjecture that the massive support from state-owned TV channels 
caused the rise of Unity. During the election campaign of 1999, television played 
a very important role in disseminating political information to voters: according to 
a nationally representative survey, television was the “basic source of information 
about political events” for 89 percent of the adult population, compared to 8 percent 
who named radio, and 3 percent who named newspapers (Colton and McFaul 2003, 
pp. 32, 241).11

Three major national TV channels broadcast political news in 1999. The two larg-
est channels, ORT and RTR, were state-controlled. The third major channel, NTV 
(“Independent TV”), was a commercial network owned by media tycoon Vladimir 
Gusinsky. Gusinsky was in political opposition to Putin and his channel, NTV, 
openly criticized the Kremlin.12 Many sources point out that the commercial suc-
cess of NTV was not nearly as important for Gusinsky as the ability to gain politi-
cal influence through the channel (see, e.g., David E. Hoffman 2002, p.172; Oates 
2006, p. 35).13 After the election of Putin in 2000, Gusinsky was imprisoned for a 
brief period of time and was forced to sell his stake in NTV and flee the country 
(Tavernise 2000; Colton and McFaul 2003, pp. 216–17; Oates 2006, p. 36).

During the 1999 election campaign, the coverage of political parties on the two 
state-controlled national TV channels differed sharply, both quantitatively and 
qualitatively, from that of NTV.14 The largest differences concerned the progovern-
ment Unity and the centrist opposition OVR. The state-controlled channels ORT and 
RTR devoted 28 percent and 24 percent of the news time to Unity, whereas NTV 
devoted only 5 percent of its news time to Unity. In contrast, the two state-controlled 
channels allocated 15 percent and 13 percent of their news time to OVR, whereas 
NTV devoted 33 percent of its news time to OVR.15 Perhaps even more important, 
the content of broadcast messages also differed. All sources report that news about 

11 These numbers are consistent with those found by other scholars, i.e., White and Oates (2003), Hale, McFaul, 
and Colton (2004), and Ellen Mickiewicz (2008).

12 This is important, as governments can influence even independent private media outlets and not only state-
owned ones (Nancy Qian and David Yanagizawa 2010).

13 In a chronicle of Russian oligarchs, Hoffman (2002) describes the face-off between Putin and Gusinsky during 
1999–2000 in the following way: “In Putin’s world, Gusinsky was a marked man. His television channel, with its 
open criticism of the Kremlin and Putin, ran counter to all Putin’s instincts and desires … [Below Hoffman quotes 
Sergei Dorenko, the deputy director general of the ORT TV channel during the 1999 election campaign.] Dorenko 
said: ‘First of all, he [Putin] believed that Gusinsky was working for Luzhkov [one of the leaders of the main oppo-
sition party, OVR] … Second, Putin thought that Gusinsky rebuilt himself to serve American political interests. 
And third, Gusinsky cannot be controlled. He is strong and not a Putin man … Putin cannot stand beside anybody 
whose opinion differs from his own, especially publicly …’ ” (Hoffman 2002, p. 475). Similarly, Sabrina Tavernise 
(2000) notes that “President Vladimir Putin has made no secret of his dislike of Mr. Gusinsky and … lashed out at 
the businessman publicly.”

14 Three independent institutions monitored political news coverage by the national TV channels in 1999: 
European Institute for the Media (EIM), Organization for Security and Cooperation in Europe/Office for Democratic 
Institutions and Human Rights (OSCE), and Jamestown Foundation Monitor (JFM). In this section, we rely on their 
reports and on the work of political scientists to document the differences in political coverage across the channels.

15 The coverage of party leaders was also quantitatively different. Sergei Shoigu, the head of Unity’s party list, 
received 19 percent and 15 percent of the news time devoted to key political figures in state-controlled channels 
ORT and RTR, and only 4 percent in NTV. The leaders of OVR, Luzhkov and Primakov, together got 4 percent 
and 7 percent of the time devoted to key political figures on the state-controlled channels, and 26 percent on NTV 
(EIM 2000, pp. 35–38).



3259enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

Unity was given a positive spin by the state channels and a negative spin by NTV. 
Exactly the opposite was the case for OVR. (See JFM 1999; EIM 2000, pp. 33, 
36–39; OSCE 2000, pp. 16–18, 36; and also Colton and McFaul 2003, pp. 56, 92, 
114, 216; Oates 2006, pp. 33, 35.) In an interview with EIM, NTV’s chief news 
editor Vladimir Kulistikov admitted that NTV deliberately allocated more time to 
OVR, in order to outweigh the excessive negative coverage of the party on ORT. He 
said, “We are sympathetic to the Kremlin’s opponents and we give them the floor” 
(EIM 2000, p. 38).16

Liberal parties were also covered differently by NTV and state-controlled chan-
nels. The differences were less pronounced in terms of the spin with which the 
news about these parties was presented, but were substantial in terms of the time 
allocation across different parties and in terms of issues important for the campaign. 
SPS received 32 percent of all NTV news time devoted to political parties, while 
it got only 6 percent of news time devoted to political parties on each of the state-
controlled channels (EIM 2000, pp. 35–38).17 The other liberal party, Yabloko, was 
almost never mentioned on ORT, but received a similar amount of time allocated to 
political parties at RTR and NTV: 10 percent and 8 percent, respectively. A key issue 
of the election campaign was the war in Chechnya, the start of which was associated 
with the appointment of Vladimir Putin as prime minister. Yabloko was the only 
political party that actively opposed the war (Colton and McFaul 2003, p. 151). 
Similarly, NTV was the only TV channel that criticized the conduct of the war.18

There were no profound differences in coverage of other political parties. KPRF 
(communists) received very little time (relative to its broad political base) on all 
three channels: 7 percent of news time for all political parties on state channels 
and 3 percent on NTV (EIM 2000, pp. 33, 35–36). The news stories about KPRF 
were presented without any particular spin (Colton and McFaul 2003, pp. 114, 121). 
LDPR (nationalists) received a larger share of time allocated to political parties, but 
it was similar (about 16 percent) on state-controlled channels and NTV (EIM 2000, 
pp. 35–38).19

Overall, during the 1999 election campaign, the progovernment Unity Party was 
opposed by NTV relative to the two main state-controlled TV channels, while the 
centrist opposition OVR party and liberal opposition SPS and Yabloko parties were 
supported by NTV relative to the two state-controlled TV channels.

16 State TV channels also actively engaged in negative campaigning. In particular, a Sunday news program with 
Sergei Dorenko shown prime time on ORT claimed that the OVR leaders Primakov and Luzhkov were involved in 
assassination plots and worked for the CIA with the sole purpose of overthrowing Putin (Laura Belin 1999; White, 
Oates, and McAllister 2005, p. 198). These accusations were not based on any evidence. Subsequently, Luzhkov 
sued Dorenko for defamation and won; but this was after the election (EIM 1996, p. 39). David Remnick, a journal-
ist from The New Yorker, said that this program was similar to “The Jerry Springer Show” (“The Black Box,” The 
New Yorker, March 27, 2000, p. 41).

17 The tone of coverage for SPS was similarly neutral across all channels (EIM 2000, p. 35; Colton and McFaul 
2003, p. 144).

18 NTV showed casualties, refugees, and destroyed homes of civilians; whereas both state-controlled channels 
broadcast optimistic messages about military victories (Belin 2002, pp. 22–25; JFM 1999; Oates 2006, pp. 34, 59).

19 Media analysts suggest that LDPR attracted much of viewers’ attention due to its leader’s (ultra-national-
ist Zhirinovsky) scandalous appearance. Sergei Kostornov, the head of the special projects department at RTR 
said: “Viewers need ‘bread and circus’ … Putin is the ‘bread’ and Zhirinovsky is the ‘circus’ ” (EIM 2000, p. 35). 
Attracting viewers was an important task for all channels, as all of them derived a significant part of their income 
from advertising revenue (EIM 2000, p. 35).



3260 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

The 1999 election was the only time in Russia’s political history when different 
TV channels had different political orientations. During the 1995 election cam-
paign, all national TV channels were state-owned and had similar coverage of the 
election campaign (EIM 1996; OSCE 1996). NTV already existed (since 1993), 
but was not yet a national TV channel. The broadcasting infrastructure used by 
NTV in 1999 belonged to the state educational TV channel (Channel 4 Ostankino), 
which did not cover political news. In 1995, NTV was able to use a small part of 
this network to broadcast for several hours per day, but regional television compa-
nies were given a priority to broadcast on this frequency and often exercised it. The 
broadcasting infrastructure was transferred to NTV on Yeltsin’s orders in 1996.20 
NTV became a national channel in 1998, which implied that no regional channel 
could use its frequency without the channel’s explicit consent.21 As a result, the 
audience of NTV increased dramatically, from less than 6 percent in 1995 to more 
than 75 percent in 1999.

By the time of the 2003 election campaign, NTV had belonged to the state-owned 
monopoly Gazprom for a few years, since the successful takeover in April 2001 (see 
Masha Lipman and McFaul 2004, pp. 61–64, for a detailed account of the takeover). 
The takeover led to the replacement of most journalists and of the entire managerial 
team, which resulted in a change of the style of news coverage at NTV (Colton and 
McFaul 2003, pp. 216–17; Lipman and McFaul 2004, pp. 55, 62–64; Mickiewicz 
2006, p. 10; Mickiewicz 2008, p. 51; Oates 2006, pp. 28, 34–36).22 Most sources 
point out that qualitatively political news coverage on NTV during the 2003 elec-
tion campaign was very similar to that of ORT and RTR. Several sources, how-
ever, point out that some quantitative differences remained in the amount of time 
devoted to coverage of key political figures; most of these differences, however, 
can be explained by a relatively small amount of time devoted to the 2003 election 
campaign at NTV (OSCE 2004, p. 15–16; Oates 2006, pp. 171–75). A noticeable 
but small difference in political news coverage during the campaign was that SPS 
leader Anatoly Chubais was given slightly more time for an uninterrupted speech on 
NTV than on the other two state channels (see Oates 2006, p. 173).23

NTV was not the only independent source of information for voters in the largest 
cities, such as Moscow and St. Petersburg, and their surrounding areas, as there were 
independent local TV channels with a limited reach available in these areas; there 
was also some diversity of opinions on the radio and in print media.24 For the vast 

20 Yeltsin’s Order N1386, 20.09.96 Source: www.lawrussia.ru, accessed 02.12.10.
21 Yeltsin’s Order N55, 21.01.98 Source: www.lawrussia.ru, accessed 02.12.10.
22 According to Hale, McFaul, and Colton (2004, p. 310): “Under control of those closely tied to the Kremlin, 

the old NTV has gradually come to resemble the other two national television networks.” Colton and McFaul 
(2003, p. 217) described the 2003 media market for political news as follows: “In nationwide television broadcast-
ing, Russia is closer today [i.e., in 2003] to a monopoly than in any time since the establishment of NTV in 1993.”

23 If anything, one could interpret quantitative results of monitoring of TV broadcast as a very small bias of NTV 
in favor of the progovernment party United Russia, as compared with the first two channels.

24 The most prominent example of a local independent TV was TV-Tsentr, the channel owned by the Moscow 
government, favorable to OVR (according to EIM 2000, it devoted 71 percent of its news time to OVR). In 2001, 
after a substantial expansion of its network, the channel reached 16 percent of the population (Oates 2006, p. 30). 
Another independent TV channel, also with a limited reach, TV-6, devoted a significant part of its news time to Our 
Home is Russia (the former party of power), Unity, and the communists (EIM 2000, p. 38–39). Most radio stations 
were neutral in their political coverage, but some devoted more time to OVR and the liberal parties compared to 
Unity, such as Ekho Moskvy and Radio 7 (EIM 2000, pp. 41–43; OCSE 2000, p. 19). Similarly, there were some 
independent voices in newspapers; for example, a weekly Argumenty i Fakty was favorable toward OVR (EIM 



3261enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

majority of voters, located far enough from Moscow’s TV and radio transmitters, 
NTV was the only source of alternative information about national politics.

II.  Empirical Hypotheses, the Data, and Identification Strategy

A. Hypotheses

In 1999, approximately three-fourths of Russia’s population had access to NTV 
(Oates 2006, p. 14; Colton and McFaul 2003, p. 242).25 Thus, one-fourth of voters 
located in parts of the country where NTV was not accessible were exposed to only 
one-sided media coverage of the election campaign, as they could watch only the 
state channels, ORT and RTR. In contrast, three-fourths of voters located in parts of 
the country that had access to NTV could watch the political news reported from the 
point of view of both sides of the political struggle. Our aim is to estimate the effect 
of the access to alternative media outlets on the political choices of the electorate.

The availability of alternative media sources can have an important effect on 
voting behavior, even if the information that they provide is not necessarily accu-
rate (see DellaVigna and Gentzkow 2010 for a survey). One possibility is that 
media content is informative at least in some states of the world. In this case, 
rational viewers will not fully discount information provided by the media and 
use it for Bayesian updating of their beliefs about political parties (e.g., Gentzkow 
and Shapiro 2006; Petrova 2008; Scott Gehlbach and Sonin 2009). Alternatively, 
media outlets can have an effect because not fully rational viewers underesti-
mate the biases in media content (e.g., Daylian M. Cain, George Loewenstein, 
and Don A. Moore 2005; Erik Eyster and Matthew Rabin 2009), think categori-
cally (Sendhil Mullainathan 2002; Mullainathan, Joshua Schwarzstein, and 
Shleifer 2008), or double count repeated information (Peter M. DeMarzo, Dimitri 
Vayanos, and Jeffrey Zwiebel 2003). Having access to media outlets with alterna-
tive points of view may also discourage voters from participating in elections, par-
ticularly when mass media use negative campaigning (Ansolabehere and Iyengar 
1995; Ansolabehere, Iyengar, and Simon 1999). In the context of Russia’s partial 
democracy characterized by large uncertainty about political parties’ ideological 
positions and weak priors of voters about political parties, most theories predict 
large persuasion effects of the media. Thus, we expect to find a large effect of the 
availability of NTV on voting behavior in the 1999 elections.

Our main hypothesis is that there is a significant positive effect of the availabil-
ity of NTV on voting for all parties that were supported by NTV (centrist opposi-
tion OVR and liberal opposition Yabloko and SPS) and a significant negative effect 
of NTV availability on the vote for progovernment Unity, which was criticized by 
NTV and praised by the other national TV channels. The prediction about the effect 
of NTV on turnout is ambiguous, as negative campaigning can discourage voters 
from participating in elections, but NTV could also convince undecided voters to 

2000, p. 45). All sources point out, however, that radio and newspapers were a much less significant source of 
political news as compared to television.

25 NTV had a satellite transmission (“NTV Plus”) that was available throughout Russia, but less than 1 percent 
of voters subscribed to this service (at the beginning of 2000 there were only 110,000 subscribers).



3262 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

vote for the parties supported by NTV.26 The prediction about the effect of NTV on 
voting for parties receiving similar coverage on NTV and the state TV channels, 
i.e., KPRF (communist) and LDPR (nationalist), is ambiguous. On the one hand, 
potential voters for these parties should be less likely to switch to Unity when NTV 
is available; on the other hand, the availability of NTV makes it more likely that they 
will switch to voting for the parties supported by NTV.

B. Data Sources

We construct our main explanatory variable using data on geographical coordinates, 
power, and frequency of the NTV transmitters in 1997 and 1999. These data come 
from Video International, a major Russian media advertising company. The data on 
transmitters are used to estimate the effect of NTV availability on the official voting 
results at the subregion level and on individual political choices using survey data.

Data on the official electoral outcomes are from the Central Election Commission 
of the Russian Federation. Specifically, we use the data on voting results for 
major parties and voter turnout in the party-list Duma elections of 1995, 1999, 
and 2003. The data are at the level of electoral districts (officially, Local Election 
Commissions). Electoral districts typically coincide with subregions in rural areas. 
In contrast, large cities are subdivided into several electoral districts and we aggre-
gated voting results to the subregional level.27 We exclude two metropolitan areas, 
Moscow and St. Petersburg, from the sample. There is no variation in NTV avail-
ability within them, as they have the status of regions, whereas our main specifica-
tion includes region fixed effects. In addition, Moscow and St. Petersburg are clear 
outliers in individual-level analysis, which would have played in favor of our main 
hypothesis: metropolitan areas had the highest NTV availability and the highest 
political support for liberal parties and OVR, supported by NTV. We also exclude 
Chechnya, Dagestan, and Ingushetia because of the poor security situation in these 
regions caused by Chechnya’s armed conflict. The resulting sample consists of 
2,268 out of 2,325 subregions. Some of these subregions lack data on socioeco-
nomic characteristics and, therefore, the number of observations in regressions is 
reduced further to 2005.

In the aggregate-level analysis, we use socioeconomic characteristics by subre-
gion as control variables. These data are available for the years 1996 and 1998 from 
Rosstat, the official Russian statistical agency.

For the individual-level analysis, we use data from a nationally representative 
multiregional survey of voters from Colton (2000) and Colton and McFaul (2003). 
The survey is a large-scale panel survey of the Russian electorate held before and 
after the 1999 parliamentary elections. The panel consists of 1,324 respondents from 
45 subregions in 31 regions. After the exclusion of Moscow and St. Petersburg, the 
resulting sample consists of 1,148 respondents from 42 subregions in 28 regions. 

26 Note that DellaVigna and Kaplan (2007) find a positive effect of Fox News on aggregate-level turnout.
27 In Russia, all 89 regions are divided into subregions (which is our unit of analysis). Subregions are administra-

tive districts, similar to counties in the United States. A typical subregion is an urban or rural area with a population 
of 200,000 to 300,000. There were 2,724 Local Election Commissions (Territorialnye Izbiratelnye Komissii) during 
the 1999 parliamentary elections. For the vast majority of subregions, they coincided with electoral districts; but 
some large subregions (typically, larger cities) are divided into several electoral districts.



3263enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

The survey instruments included questions on respondents’ sociodemographic 
characteristics, political preferences, and the sources of political information. In 
particular, respondents reported which TV channels were available in their locality 
and which TV channels and programs they actually watched. Based on these ques-
tions, we constructed individual-level dummies for whether the respondent indi-
cated that NTV was available and for whether the respondent watched NTV (equal 
to one if the respondent watched either daily news or weekly news magazines on 
NTV “almost every day” or “from time to time”).

Table A1 in the online Appendix summarizes the variables in the survey data 
for our sample. The first two rows of the table indicate that in our sample NTV 
was available for 73 percent of respondents and about 61 percent of respondents 
watch NTV. These figures are lower than the aggregate figures for the whole country 
(77 percent for “NTV available” and 64 percent for “watch NTV”) as we exclude 
Moscow and St. Petersburg.

In addition, we use data from a similar survey conducted right after the 1995 elec-
tions. Different individuals were surveyed in the same localities as in the 1999 sur-
vey and were asked about their votes in the 1995 election.

C. NTV Availability and Our Identification Assumption

Our identification strategy for estimating the effect of NTV on voting behavior 
relies on the premise that voters in the locations with and without access to NTV are 
similar in all unobserved characteristics that may drive their voting behavior once 
we control for observable differences between these locations. Later in the paper 
we present a validation test of this premise; in this section, we discuss whether this 
assumption is reasonable on an a priori basis and describe how we construct the 
measure of NTV availability.

The broadcasting infrastructure in Russia was largely inherited from the Soviet 
era. The two state channels, ORT and RTR, were the successors to the two main 
Soviet channels accessible to almost 100 percent of the population. NTV was cre-
ated in 1993 as a small, privately owned news channel with the ambition to become 
a major national channel. In September 1996, it was granted the whole broadcasting 
infrastructure (i.e., the transmitters) of the national educational channel (Channel 4 
Ostankino), which ceased to exist at that time. The location for the transmitters inher-
ited by NTV was driven by the whims of the Soviet central planning system rather 
than by any strategic considerations. In 1997, NTV had 387 active transmitters. By 
1999, that number was expanded to 425. The primary reason for this was that a part 
of the inherited infrastructure was out of order and NTV expanded its transmitter 
network mainly by conducting repairs. The availability of functioning transmitters 
in 1999, however, was still primarily based on the inherited infrastructure.28 

Where did the Soviet planners build the infrastructure for the educational chan-
nel? Figure A1 in the online Appendix presents the location of transmitters on the 
map of Russia. The figure illustrates that the transmitters were more or less evenly 
dispersed throughout the country, with the exception of a higher density around 

28 Source: Authors’ interview with the former anchor and general director of NTV, Evgeny Kiselev.



3264 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

very big cities like Moscow and lower density in low-populated areas of Siberia. 
We have not come across a source that describes the logic behind the choice of 
location. It is reasonable, however, to conjecture that transmitters were more likely 
to be located in large industrial cities. This conjecture is testable. Table 1 reports 
the results of the investigation of the correlates of the transmitter location using 
OLS regressions with regional fixed effects. In the first column, we regress the 
dummy for the location of a transmitter in 1999 in a subregion on a city dummy, 
population, and average wage. All regressors have the predicted sign and are highly 
statistically and economically significant. In the subsequent columns, we allow for 
a more flexible specification by including fifth-order polynomials of population, 
and wage. In columns 3 and 4, we present regressions of NTV transmitter dummy 
on the results of the 1995 election. The location of an NTV transmitter in 1999 
is significantly correlated with existing political preferences of the electorate, but 
only if we do not control for city dummy, population, and wage. Once basic con-
trols for city status, population, and wage are included, electoral variables do not 
add any explanatory power (R2 does not change from column 2 to column 4) and 
become individually and jointly insignificant. In column 5, we verify that other 
socioeconomic characteristics of the subregions do not add explanatory power to 
the regression explaining the choice of transmitter location. The last three rows 
of the table show F-statistics for the joint significance of the three groups of vari-
ables: only the basic determinants of transmitter location, namely, city dummy, 
population, and wage, are jointly statistically significant. Finally, column 6 studies 
the determinants of the change in transmitter location from 1997 to 1999 (as we 
include transmitters in 1997 as an additional control). Again, we find that 1995 
election results are jointly insignificant, and, therefore, we can also conclude that 
the expansion of the NTV network of transmitters from 1997 to 1999 was not 
aimed at reaching specific groups of voters.

Due to varying distances and topography, not all areas within subregions where 
NTV transmitters were located actually received the NTV signal, and some of 
the areas of subregions that had no NTV transmitter received strong signals from 
neighboring subregions. In our survey data, 19 percent of respondents reported 
that NTV was not available in subregions with an NTV transmitter and 60 percent 
of respondents reported that it was available in subregions without a transmitter. 
We use data on the location and power of NTV transmitters to determine areas 
where NTV was available.

First, we determine the power of the NTV signal for each of Russia’s subregions. 
Similarly to Benjamin Olken (2009), we apply the Irregular Terrain Model (George 
A. Hufford 2002) to calculate the signal loss caused by physical distance and topog-
raphy between the transmitting and receiving locations. The model allows calcu-
lating the signal power for each subregion-transmitter pair using the geographical 
center of each subregion as the receiving location. Our measure of the signal strength 
for each subregion is the maximum of the signal powers across all transmitters.29

29 Russia is characterized by high distances and relatively low variation in topography. Thus, in contrast to Olken 
(2009) who controls for the free-space signal strength and uses only the variation in signal power due to topography, 
we use the variation in the signal strength driven both by topography and physical distance.



3265enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

Table 1—Correlates of the Location of NTV Transmitters in 1999

NTV Transmitters in 1999

(1) (2) (3) (4) (5) (6)

Determinants of transmitter location
  City dummy, 1998 0.1562 0.0633 0.0484 0.0496 0.04

[0.0271]*** [0.0317]** [0.0370] [0.0372] [0.0234]*
  Population, 1998 0.001

[0.0001]***

  Average wage, 1998 0.0732
[0.0335]**

  Fifth-order polynomial of log population, 1998 Yes Yes Yes Yes
    (F-statistic, population polynomial) (24.49)*** (25.05)*** (24.83)*** (9.69)***

  Fifth-order polynomial of log average wage, Yes Yes Yes Yes
    1998 (F-statistic, wage polynomial) (10.65)*** (3.12)** (3.03)** (5.3)***

Election results, 1995
  Vote for NDR (progovernment) in 1995, percent 0.0014 −0.0012 −0.0015 −0.0005

[0.0013] [0.0014] [0.0014] [0.0012]

  Democratic Russia’s Choice (Liberal), percent 0.0099 −0.0038 −0.0043 −0.0022
[0.0110] [0.0026] [0.0026]* [0.0016]

  Vote for Yabloko (Liberal) in 1995, percent 0.035 −0.0062 −0.0082 −0.0075
[0.0089]*** [0.0098] [0.0099] [0.0057]

  Vote for KPRF (Communist) in 1995, percent −0.0002 −0.0001 −0.0002 −0.0008
[0.0015] [0.0016] [0.0015] [0.0009]

  Vote for LDPR (Nationalist) in 1995, percent −0.001 −0.0023 −0.0025 −0.0016
[0.0028] [0.0025] [0.0025] [0.0020]

  Voter turnout in 1995, percent −0.0084 −0.0004 −0.0002 0.0001
[0.0018]*** [0.0020] [0.0020] [0.0016]

Socioeconomic characteristics, 1998
  Doctors per 1,000, 1998 0.0016 −0.00002

[0.0012] [0.0008]
  Nurses per 1,000, 1998 −0.0005 −0.0003

[0.0004] [0.0002]
  Population change, 1998 −0.0076 −0.0014

[0.0048] [0.0017]
  Migration rate, 1998 0.0082 −0.0017

[0.0096] [0.0074]
  Fraction of retired people, 1998 −0.0012 −0.0009

[0.0019] [0.0010]
  Fraction of unemployed, 1998 0.0078 −0.0011

[0.0076] [0.0045]
  Fraction of population employed in farms, 1998 0.0073 −0.0035

[0.0061] [0.0021]
  Crime rate, 1998 0.0001 0.0001

[0.0001] [0.0001]

NTV transmitters in 1997 0.7227
[0.0342]***

Region fixed effects Yes Yes Yes Yes Yes Yes

Observations 2,058 2,058 1,948 1,727 1,723 1,723
R2 0.34 0.38 0.29 0.39 0.39 0.71

F-statistic, determinants of transmitter location (87.78)*** (38.7)*** (10.58)*** (10.51)*** (5.62)***
F-statistic, election results variables (23.54)*** (0.86) (1.29) (0.63)
F-statistic, socioeconomic characteristics (1.15) (1.19)

Notes: Robust standard errors in brackets. F-statistics in parentheses.
*** Significant at the 1 percent level.
  ** Significant at the 5 percent level.
    * Significant at the 10 percent level. 



3266 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

Second, we estimate the relationship between the probability that a respondent in 
our survey reports that NTV is available and the NTV signal strength in the respec-
tive subregion with a probit regression. The estimation results are as follows:

(1)	 Pr {NTV_availablei  =  1}  =  Φ (​ 0.008    
[0.00069]

​  Signal_strengthi  + ​ 0.654   
[0.039]

 ​).

There are 1,311 observations from 45 subregions. Using this estimated equation, 
we predict the probability that NTV is available in and out of sample, i.e., in the 
rest of the subregions. For urban subregions in which NTV was available via free 
cable, we set the predicted probability that NTV was available at its maximum value 
among other subregions. In the analysis of the effect of NTV on voting outcomes as 
our primary measure of NTV availability, we use the predicted probability that NTV 
was available as it allows easier interpretation of the size of the effect compared to 
using other functions of signal strength. Figure A1 in the online Appendix pres-
ents the map showing the predicted probability that NTV is available (henceforth, 
NTV availability, in short) by subregion. NTV availability varies between 0.25 and 
0.91 with the mean of 0.58 and standard deviation of 0.09. Table A2 in the online 
Appendix presents summary statistics for socioeconomic characteristics of subre-
gions with high and low NTV availability along with summary statistics for the 
election results in 1995 and 1999. Differences in these variables for the two groups 
of subregions are almost always statistically significant, but the comparison is based 
on the unconditional means and does not take into account regional fixed effects or 
differences in population, wage, or urban/rural status between the two groups of 
subregions. Below we present the results of a placebo experiment, which provides 
additional evidence that existing political preferences of the electorate did not sys-
tematically differ with NTV availability conditional on observables. Figures A2 and 
A3 in the online Appendix present electoral maps with voting results for Unity and 
OVR in 1999 by subregion.

III.  Aggregate-Level Results

A. Benchmark Results

In order to test whether NTV availability had an effect on aggregate voting out-
comes in 1999 elections, we estimate the following model:

(2) 	​  vote​ s, 1999​ 
j
  ​  =  β0  +  β1 ​NTV​ s, 1999​  + ​ β​ 2​ ′ ​ ​X​s, 1999​  + ​ β​ 3​ ′ ​ ​E​s, 1999​  +  δr  + ​ ε​ s​ 

j
 ​ ,

​where vote​ s, 1999​ 
j
  ​ is the percent of votes for party j in subregion s at the 1999 Duma 

elections; ​NTV​ s, 1999​ is the predicted NTV availability in subregion s in 1999; Xs, 1995 
is a vector of electoral outcomes in 1995 elections; Es, 1998 is a set of socioeconomic 
characteristics of subregion s measured in 1998; and δr are region fixed effects. 
Standard errors are adjusted to allow for clusters within each region.

The vector of socioeconomic controls Es, 1998 in the baseline regressions includes 
a dummy for cities, the fifth-order polynomial of population, the fifth-order poly-
nomial of average wage (as the direct determinants of NTV availability), and the 



3267enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

number of doctors and nurses per capita (as a proxy for the quality of public goods 
provision, which can be an important determinant of voting for the progovernment 
party). We verified that our results are robust to including a larger set of socio-
economic controls (such as migration rate, average pension, the fraction of retired 
people, the fraction of unemployed, the number of people employed in farms, and 
crime rate).

Table 2 presents regression results for the vote for major parties and voter turn-
out. Panel A presents results for Unity, the main party opposed by NTV, and OVR, 
the main centrist opposition party supported by NTV. Panel B looks at the effect 
on liberal parties supported by NTV, SPS, and Yabloko. Panel C features the effect 
of NTV on parties that got similar coverage by NTV and the state television chan-
nels. Finally, panel D looks at the effect on voter turnout. Two sets of results are 
presented for each outcome: without and with controls for the election results 
from 1995.

The vote for Unity was significantly smaller in subregions with higher NTV avail-
ability. The magnitude of the effect is large: a 10 percent increase in NTV avail-
ability (i.e., the predicted probability that NTV is available) in a subregion (which 
is slightly above one standard deviation) leads to a decrease of the vote for Unity of 
1.55 percentage points. This result is consistent with the hypothesis that NTV was 
a successful counterweight to the progovernment, pro-Unity propaganda broadcast 
by the two main state channels. The effect of NTV availability on the combined vote 
for the three opposition parties, supported by this channel, is significantly positive. 
An increase in the predicted NTV availability by 10 percentage points leads to an 
increase in the vote for OVR of 0.36 percentage points, for SPS of 0.35 percentage 
points, and for Yabloko of 0.38 percentage points. In addition, it leads to a decline 
in turnout of about 0.67 percentage points. These results are qualitatively robust to 
excluding the 1995 electoral outcomes from the list of covariates, but the magni-
tudes of the effects in that case become slightly larger.30

In addition, we find smaller but statistically significant effects on parties with no 
difference in coverage. (As we discussed in the hypotheses section, the theoretical 
prediction for the effect on these parties is ambiguous.) When NTV availability was 
greater by 10 percentage points, KPRF (the communist party) gained 0.39 percent-
age points (if we do not control for 1995 electoral outcomes, the effect is smaller in 
magnitude and insignificant); and LDPR (the nationalist party) lost about 0.14 per-
centage points.

Two exercises help to interpret the magnitude of the estimated effects. First, we 
calculate the overall effect of NTV broadcasts on voting outcomes by comparing 

30 Regressions presented in Table 2 put equal weight on all subregions. We have also estimated regressions 
weighted by subregional population; the size and statistical significance of the coefficients of interest are robust to 
such weighting (not reported). We also check if the results hold for specifications in which identification relies only 
on variation in topology, i.e., in which we add a dummy variable for presence of transmitter in subregion and the 
fifth-order polynomial of the “predicted free-space (not obstructed by mountains or curvature of the Earth) signal 
strength” as additional controls. The effect of NTV on the vote for Unity, Yabloko, and KPRF is robust. For the 
effect on OVR and SPS the results are the same if we do not control for electoral outcomes in 1995, but lose their 
significance if these controls are included. The effect on voter turnout remains significant except for the case in 
which we control both for the dummy variable for presence of transmitter in subregion and predicted free-space 
signal strength, but do not control for electoral outcomes in 1995. The effect on the vote for LDPR is present when 
we include the dummy variable for presence of transmitter in the subregion, but loses significance if we control for 
the predicted free-space signal strength.



3268 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

Table 2—Effect of NTV Availability on Voting Behavior in 1999,  
Aggregate Data, Cross Section

Opposed by NTV in 1999; Supported by NTV in 1999;
vote for Unity in 1999 vote for OVR in 1999

(centrist, progovernment) (centrist, opposition)
Panel A
NTV availability in 1999 −17.72 −15.48 5.72 3.62

[2.51]*** [2.77]*** [1.95]*** [1.72]**

Electoral controls from 1995 No Yes No Yes
Socioeconomic controls, 1998 Yes Yes Yes Yes
Regional dummies Yes Yes Yes Yes

Observations 2,005 1,686 2,005 1,686
Number of regions 81 79 81 79
R2 0.67 0.66 0.79 0.82

Supported by NTV in 1999

Vote for SPS in 1999 Vote for Yabloko in 1999
(liberal) (liberal)

Panel B 
NTV availability in 1999 4.47 3.52 4.58 3.85

[1.07]*** [1.15]*** [0.84]*** [0.67]***

Electoral controls from 1995 No Yes No Yes
Socioeconomic controls, 1998 Yes Yes Yes Yes
Regional dummies Yes Yes Yes Yes

Observations 2,005 1,686 2,005 1,686
Number of regions 81 79 81 79
R2 0.78 0.82 0.78 0.84

Similar coverage by NTV and state TV in 1999

Vote for KPRF in 1999 Vote for LDPR in 1999
(communist) (nationalist)

Panel C 
NTV availability in 1999 1.68 3.92 −1.72 −1.39

[2.03] [1.86]** [0.66]** [0.61]**

Electoral controls from 1995 No Yes No Yes
Socioeconomic controls, 1998 Yes Yes Yes Yes
Regional dummies Yes Yes Yes Yes

Observations 2,005 1,686 2,005 1,686
Number of regions 81 79 81 79
R2 0.74 0.81 0.70 0.73

Voter turnout in 1999

Panel D
NTV availability in 1999 −6.54 −6.67

[1.94]*** [1.42]***

Electoral controls from 1995 No Yes
Socioeconomic controls, 1998 Yes Yes
Regional dummies Yes Yes

Observations 2,005 1,686
Number of regions 81 79
R2 0.71 0.81

Notes: All dependent variables are measured in percentages of total vote. Electoral controls 
include the results of Duma elections in December 1995, in particular, vote for KPRF (com-
munists), vote for Yabloko, vote for NDR (Our Home is Russia), vote for LDPR (Liberal-
Democratic Party of Russia), vote for Democratic Russia’s Choice, and voter turnout. The set 
of socioeconomic controls includes fifth-order polynomial of population, fifth-order polyno-
mial of average wage, number of nurses per capita, number of doctors per capita, and dummy 
for cities. Robust standard errors adjusted for clusters by region in brackets. 

*** Significant at the 1 percent level.
  ** Significant at the 5 percent level.
    * Significant at the 10 percent level.



3269enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

the vote for each of the parties to what it would have been had NTV not been 
there at all. To predict voting results in the counterfactual scenario of zero NTV 
availability in all subregions, we use the estimated equation (1) with the full set 
of covariates (including the electoral outcomes of 1995) set to their mean values 
in the sample, with the exception of NTV availability, which is set to zero. The 
predicted vote in our sample (which excludes Moscow and St. Petersburg) in the 
counterfactual scenario without NTV is as follows: Unity would have gotten 36.9 
percent of the total vote, parties supported by NTV would have received 10.7 
percent of the total vote, and the turnout would have been 59.8 percent. We com-
pare these numbers to the predicted vote at the mean value for all the covariates 
including NTV. Therefore, the overall effect for each party is equal to the esti-
mated coefficient on NTV availability times the mean value of NTV availability. 
This calculation indicates that, as a result of NTV broadcasts, the aggregate vote 
for the government party decreased by 8.9 percentage points, the combined vote 
for the major opposition parties increased by 6.3 percentage points, while turn-
out decreased by 3.8 percentage points. Thus, the government party lost about a 
quarter of its voters and the opposition parties increased their political support 
by about 60 percent as a result of NTV broadcasts. Since our sample includes 
88.4 million registered voters, these results imply that as a result of NTV broad-
casts, 5.7 million voters decided not to vote for Unity, 2.8 million voters decided 
to vote for OVR, SPS, and Yabloko, and 3.4 million voters decided not to partici-
pate in the election.

The second exercise is to calculate persuasion rates, as they help to compare our 
estimates with others available in the literature (DellaVigna and Gentzkow 2010; 
DellaVigna and Kaplan 2007). The persuasion rate, in our case, is the fraction of the 
audience of a media outlet who were convinced to change their behavior as a result 
of being exposed to this media outlet. Our approach differs from that of DellaVigna 
and Kaplan (2007) in the following three respects: First, we focus on the case of 
continuous exposure by analyzing the effect of an infinitesimal change in NTV 
exposure. Second, we allow turnout to decrease for those voters who received the 
NTV message, as some people who would have voted in the absence of the message 
may decide to abstain from turning up for the election. This assumption is dictated 
by the data, as, according to our results (i.e., Table 2), the predicted availability of 
NTV had a negative effect on turnout in our sample, whereas in DellaVigna and 
Kaplan (2007) the estimated effect of Fox News on turnout is positive. And, third, 
a distinctive feature of the television programs in Russia in 1999 was the negative 
campaigning against some parties, so that the differences in the content of differ-
ent TV channels can be interpreted either as the differences in the positive message 
(i.e., the encouragement to vote for a specific party) or as the differences in the 
negative message (i.e., the discouragement to vote for a specific party). The differ-
ence between the two interpretations is particularly important in multiparty systems 
(such as Russia). Thus, we calculate separately the persuasion rates of the positive 
and of the negative messages of NTV.

By assumption, the persuasion rate of a positive message to vote for a specific 
party applies only to those who (in the absence of the message) would have voted 
for the other parties or would not have voted at all. We denote the number of people 
who would have voted for the supported parties even without NTV by​  y​0​. Then, 



3270 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

the exposure to the positive message of NTV (“vote for OVR, SPS, or Yabloko”) 
increases this number by (1 − ​y​0​)ef, where f is the persuasion rate and e is the expo-
sure to NTV. Thus, the formula for the persuasion rate is as follows:

(3) 	  f  = ​   1 _ 
1  −  ν0 t0

 ​ (t ​ dν _ 
de

 ​  +  ν ​ dt _ 
de

 ​),

where ν is the vote share of supported parties and t is turnout. See the online 
Appendix for details on the derivation of the formula. As ν0 we take the predicted 
vote without NTV, as described in the previous paragraph; dv/de is measured as 
the product of the sum of the coefficients on NTV availability for supported par-
ties, which are the estimates of the derivative with regard to availability rather than 
exposure (i.e., the fourth column in panel A and the second and fourth columns in 
panel B of Table 2) and the inverse of the share of voters who watch NTV when it 
is available (which equals 0.81 in individual-level data). Similarly, the derivative of 
turnout with respect to exposure equals the coefficient on turnout (the second col-
umn of panel D in Table 2) divided by the share of voters who watch NTV when it 
is available. We evaluate f at t = t0. Thus, the persuasion rate of the positive message 
of NTV is equal to 7.7 percent: f = 1/(1 − 0.58 × 0.107)[0.58 × (3.62 + 3.52 +  
3.85)/ 0.81 + 0.107 × 6.67/0.81] = 7.7 percent. Thus, the persuasion rate of the 
positive message of NTV is comparable to the one found in DellaVigna and Kaplan 
(2007), i.e., 8 percent, and lower than the persuasion rate of 20 percent found in 
Gerber, Karlan, and Bergan (2009).31

Voters who can potentially respond to the negative message (“do not vote for 
Unity”) are only those who in the absence of NTV would have voted for Unity. 
Thus, the formula for the negative message takes the following form:

(4)  	 f  = ​  −1 _ µ0 t0
 ​ (t ​ 

dµ _ 
de

 ​  +  µ ​ dt _ 
de

 ​),

where µ is the vote share of parties opposed by NTV. As in the case of positive 
message, we estimate persuasion rate at t = t0 and µ = µ0. As dµ/de we take the 
coefficient on NTV availability for the Unity vote (from the second column of panel 
A in Table 2) multiplied by the inverse of the share of voters who watch NTV when 
it is available. Thus, the persuasion rate for the party opposed by NTV is equal 
to 65.6 percent: f = [15.48/0.37 + 6.67/0.60]/0.81 = 65.4 percent. The persua-
sion rate of the negative message of NTV is much higher than the one found in 
DellaVigna and Kaplan (2007). If we interpret the message of Fox News as a nega-
tive one (“do not vote for Democrats”), the persuasion rate for this message equals 
14 percent.32

The results indicate that the negative message of NTV (“do not vote for Unity”) 
was much more persuasive than the positive message (“vote for OVR or liberal 

31 For consistency, we are comparing our results to the persuasion rate in DellaVigna and Kaplan (2007) based 
on recall data, since our measure of NTV exposure is based on recall data as well.

32 For this calculation, we use the following formula for the discrete case: f = − (1/µ0 t0) (µT tT−µC tC)/(eT − eC) 
(see the details in the online Appendix). In the case where turnout does not change, this formula differs from the 
formula for the persuasion rate used in DellaVigna and Kaplan (2007) by the factor of 1/t.



3271enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

parties”), as some potential voters for Unity decided not to come to the election 
booths and some turned to other parties (such as the communist KPRF, for which 
there was no difference in the content of different channels). This result is consistent 
with the findings of the literature that negative political advertising is often more 
effective than positive.33 Note, also, that from the theoretical point of view, the effect 
of political advertising should be smaller than the effect of biased news, as long as 
journalists report the truth at least in some states of the world and viewers adjust to 
the incentives of the message sender (DellaVigna and Gentzkow 2010; Gentzkow 
and Shapiro 2006; Knight and Chun-Fang Chiang 2009).

As we discussed in Section I, three political parties participated in both 1995 
and 1999 elections. These were liberal Yabloko, supported by NTV in 1999, KPRF 
(communists), and LDPR (nationalists), toward which NTV was neutral. In addi-
tion, in 1995, another liberal party, Democratic Russia’s Choice, participated in the 
election; that party was the direct predecessor of SPS and, therefore, we can assume 
that these two were actually the same party. For these four parties, we can use a 
difference-in-differences approach and estimate the effect of NTV, controlling for 
subregion (rather than region) fixed effects using the following specification:

(5) 	​  vote​ st​ 
 j
 ​  =  β0  +  β1 ​NTV​ st​  +  β2 D1999  +  φs  + ​ ε​ st​ 

j
 ​ ,

where t equals one of the two years, 1995 and 1999; j indexes the four parties that 
were present in both elections and the voter turnout; D1999 is a dummy for the year 
1999; and φs are subregion fixed effects. To account for serial autocorrelation, we 
cluster the error term at the subregional level. We code NTV availability to be equal 
to zero in all subregions in 1995, as the NTV audience at that time was negligible. 
NTV broadcast for only a few hours per day, with regional television companies 
having priority over broadcasting on its frequency.34 (We do not include 2003 in the 
panel analysis as we do not have data on the location of NTV transmitters in 2003.) 
Thus, β1 estimates the effect of the differential increase in NTV availability on the 
election results from 1995 to 1999, controlling for cross-sectional heterogeneity of 
subregions.

Table 3 presents the results. Consistent with our main hypothesis, we find that 
NTV had a significant positive effect on the vote for the two liberal parties sup-
ported by NTV and no significant effect on turnout or on the vote for the two par-
ties that were similarly covered by NTV and the state channels. Qualitatively, the 
results of the panel and cross-section estimations are consistent. The magnitude of 
the estimated effects on SPS increases from 3.5 to 6.5, while the effect for Yabloko 
decreases from 3.8 to 1.8. The difference in the size of the effects is driven in part 
by differences in the sample size. In the panel estimation we do not need to control 
for socioeconomic indicators available only for a subsample of subregions.35 Since 

33 Recent experimental and survey evidence on political advertising implies higher persuasion rates of negative 
compared to positive messages (see, for instance, Ansolabehere and Iyengar 1995; Ansolabehere, Iyengar, and 
Simon 1999; Desposato 2009).

34 In 1995 in a representative survey of Russians, less than 6 percent of respondents said that NTV was their 
source of political information; in contrast, 77 percent and 25 percent of respondents made that claim about the two 
national channels, ORT and RTR (Colton 2000).

35 If we restrict the sample to those subregions that are included in the cross-section estimation, the effect on SPS 
equals 4.3 and the effect on Yabloko equals 2.2.



3272 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

neither Unity nor OVR—the two parties that according to cross-sectional results 
were affected by NTV the most—was present at the time of 1995 elections, we can-
not estimate the effect of NTV on these parties in panel analysis.

B. Placebo Experiment: Checking the Validity of the Instrument

The key identifying assumption in our baseline cross-sectional specification is 
that the availability of NTV, controlling for observable characteristics of subregions, 
is uncorrelated with the political preferences of voters other than through the effect 
of NTV. There are two potential reasons why this assumption may not hold. First, 
there might be reverse causality, as subregions with certain political preferences 
could be more likely to receive NTV. Second, there might have been some omit-
ted characteristics of subregions that correlated both with the presence of the NTV 
signal and the political preferences of the population. For example, one could argue 
that our results are driven by the effect of the Soviet educational channel, whose 
infrastructure NTV inherited. If the educational channel had a lasting effect on the 
level of education and the political preferences of the electorate, NTV availability 
could just be a proxy for it.36

To test the validity of our main assumption, we conduct a placebo experiment. As 
in the panel regressions with subregion fixed effects, we exploit the fact that NTV 
could not have a noticeable effect in 1995 because of the negligible audience. Table 4 

36 This, however, is unlikely as Channel 4 had very little viewership since its programs were “exceedingly bor-
ing” in the 1990s (Mickiewicz 1997, p. 171); and it was also true during Soviet times (Mickiewicz 1988, p.9).

Table 3—Effect of NTV Availability on Voting Behavior, Aggregate Panel Data

Supported by NTV 
in 1999

Similar coverage by NTV 
and state TV in 1999

Vote for 
SPS and its 
predecessor 
Democratic 

Russia’s 
Choice 
(liberal)

Vote for 
Yabloko 
(liberal)

Vote for 
KPRF 

(communist)

Vote for 
LDPR 

(nationalist)
Voter 

turnout

NTV availability 6.65 1.84 −2.2 1.18 −2.06
[1.40]*** [0.76]** [2.12] [1.38] [2.01]

Year dummy for 1999 −0.54 −1.42 3.72 −7.09 −10.82
[0.83] [0.44]*** [1.24]*** [0.82]*** [1.19]***

Constant 1.94 3.61 25.39 13.48 68.85
[0.06]*** [0.03]*** [0.11]*** [0.06]*** [0.09]***

Subregion dummies Yes Yes Yes Yes Yes

Observations 4,240 4,240 4,240 4,240 4,240
Number of subregions 2,302 2,302 2,302 2,302 2,302
R2 0.35 0.03 0.07 0.61 0.72

Notes: All dependent variables are measured in percentages of total vote. Robust standard 
errors adjusted for clusters by subregion in brackets.

*** Significant at the 1 percent level.
  ** Significant at the 5 percent level.
    * Significant at the 10 percent level.



3273enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

reports the results of estimating the effect of NTV availability in 1999 on the voting 
results for all major parties and voter turnout in the 1995 parliamentary elections. We 
expect to find no effect of NTV availability for any of the parties, as this is the only 
result consistent with no endogeneity problem in the baseline regressions. Panel A 
of Table 4 presents results for the liberal parties (Democratic Russia’s Choice and 
Yabloko), whose direct heirs (SPS and Yabloko) were supported by NTV in 1999. 
Panel B presents results for KPRF (communist) and LDPR (nationalist). Finally, 
panel C presents the results for the main progovernment party from the 1995 election 
(NDR) and voter turnout.37 For each electoral outcome in Table 4, we present regres-
sions with exactly the same specification as in Table 2, but with electoral outcomes of 
1995 instead of 1999. The coefficients for NTV availability are much smaller in size 
and statistically insignificant for all the electoral outcomes in 1995.

An alternative way to conduct this placebo experiment is to use 1995 electoral 
outcomes to predict 1999 electoral outcomes and test whether these predicted out-
comes are affected by the availability of NTV in 1999. The results (not reported) 
are robust to using this alternative approach: we find no statistically significant rela-
tionship between the availability of NTV in 1999 and the voting outcomes in 1999 
predicted by the vote in 1995. Summing up, the results of the placebo experiment 
are consistent with the premise that our main identification assumption is valid.

37 If our results for SPS and Yabloko in 1999 were driven by unobserved heterogeneity between subregions, one 
would have expected positive significant coefficients on NTV availability for these parties. As there was no relative 
bias in coverage of KPRF and LDPR by NTV and state channels in 1999, the results for these parties in 1999 either 
are an indirect effect of NTV persuasion or are driven by unobserved heterogeneity. In the latter case, we expect 
to find a positive effect on KPRF and a negative effect on LDPR. For the voter turnout, one would have expected a 
negative significant effect of NTV availability in 1999 if our baseline results were driven by endogeneity problems.

Table 4—Placebo Regressions for the Elections of 1995, Aggregate Data, Cross Section

Supported by NTV in 1999 Similar coverage by NTV and state TV in 1999

Vote for 
SPS and its 
predecessor 
Democratic 

Russia’s 
Choice 
in 1995 
(liberal)

Vote for 
Yabloko 
in 1995 
(liberal)

Vote for 
KPRF 

in 1995 
(communist)

Vote for 
LDPR 
in 1995 

(nationalist)

Vote for 
NDR 

in 1995 
(pro-

government)

Voter 
turnout 

in 
1995

NTV availability 0.60 1.06 −2.33 −2.85 0.12 −3.94
  in 1999 [0.37] [0.83] [3.44] [1.71] [1.61] [2.67]
Socioeconomic controls  
  from 1998

Yes Yes Yes Yes Yes Yes

Regional dummies Yes Yes Yes Yes Yes Yes

Observations 1,686 1,686 1,686 1,686 1,686 1,686
Number of regions 79 79 79 79 79 79
R2 0.73 0.79 0.73 0.60 0.62 0.67

Notes: All dependent variables are measured in percentages of total vote. The set of socioeconomic controls includes 
fifth-order polynomial of population, fifth-order polynomial of average wage, number of nurses per capita, num-
ber of doctors per capita, and dummy for cities. Robust standard errors adjusted for clusters by region in brackets. 

*** Significant at the 1 percent level.
  ** Significant at the 5 percent level.
    * Significant at the 10 percent level.



3274 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

C. Persistence of NTV Effects

In order to examine the persistence of the political persuasion of the media, 
we estimate the effect of NTV availability in 1999 on voting results in the next 
parliamentary elections of 2003. In 2003, after NTV was taken over by the state 
monopoly Gazprom, there were no substantial differences between news coverage 
of NTV and other national TV channels for all parties participating in the elec-
tion, with possibly one exception. Oates (2006, pp. 171–75) noted that the liberal 
SPS got slightly more time on NTV compared to ORT and RTR. If the effect of 
NTV is persistent, one would expect to see a significant effect of NTV availability 
in 1999 on voting in 2003 for parties covered differently in 1999 and similarly in 
2003. These results should become insignificant once we control for voting results 
of 1999. Yabloko was the party for which we would expect this kind of a pattern, 
as it participated in both elections; in 2003, unlike 1999, NTV’s coverage of this 
party was similar to that of the other TV channels (Oates 2006, pp.171–73; Vladimir 
Gel’man 2005, p. 240). As there may have been some small differences in coverage 
of SPS in 2003, one may expect to see some incremental effect of NTV even after 
controlling for the voting results of 1999.

As far as the other parties that participated in 2003 elections are concerned, the 
prediction is less clear-cut. KPRF (communists) and LDPR (nationalists) were 
affected only indirectly by NTV in 1999 and it is not clear whether such an effect 
should be persistent. OVR formed an alliance with Unity and they participated in 
2003 parliamentary elections as a single party, United Russia. Since in 1999 NTV 
was supporting OVR and opposing Unity, the effect of NTV on the vote for United 
Russia in 2003 is ambiguous even if it is long-term.

Table 5 reports the results of estimating the effect of NTV availability in 1999 on 
the voting results in 2003. For each electoral outcome, we present results of three 
regressions: first, the specification identical to our baseline, i.e., controlling for 
1995 election results; second, without any electoral controls; and third, with 1999 
election results as controls. Panel A presents the results for SPS and Yabloko; panel 
B for KPRF and LDPR; and panel C for United Russia and voter turnout. We find a 
positive and significant effect of NTV availability in 1999 on the vote for the liberal 
parties SPS and Yabloko, and negative and significant effect on the voter turnout in 
2003 (both with and without electoral controls from 1995). The magnitude of the 
effects for the vote in 2003 for each of the two liberal parties is about one-half that 
in 1999 and is similar for the voter turnout. The effect of NTV availability drops in 
magnitude and becomes statistically insignificant for vote for Yabloko and for turn-
out once we control for the voting results in 1999. In contrast, the vote for SPS is 
positive and marginally significant, albeit much smaller, even after controlling for 
the election results of 1999. We also find that votes for KPRF, LDPR, and United 
Russia in 2003 were not significantly affected by NTV. The results of our analysis 
of the 2003 electoral outcomes are consistent with the hypothesis that NTV had 
a long-term persuasion effect on voting for liberal parties and on the decisions to 
participate in elections.

Overall, our findings from the aggregate-level data can be summarized as follows: 
The presence of the NTV signal had a robust significant effect on the vote for the par-
ties that were covered differently by NTV and the two state channels. Persuasion rates 



3275enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

Table 5—Long-Term Effect of NTV for the Elections of 2003, Aggregate Data

Supported by NTV in 1999; 
more time allocated 

on NTV in 2003;

Supported by NTV in 1999; 
similar coverage by NTV 

and state TV in 2003;
vote for SPS in 2003 

(liberal)
vote for Yabloko in 2003

 (liberal)
Panel A 

NTV availability in 1999 1.79 2.18 1.06 1.75 2.13 0.38
[0.48]*** [0.53]*** [0.57]* [0.35]*** [0.43]*** [0.30]

Electoral controls from 1995 Yes No No Yes No No
Electoral controls from 1999 No No Yes No No Yes
Socioeconomic controls from 1998 Yes Yes Yes Yes Yes Yes
Regional dummies Yes Yes Yes Yes Yes Yes

Observations 1,662 1,662 1,662 1,662 1,662 1,662
Number of regions 79 79 79 79 79 79
R2 0.71 0.67 0.71 0.84 0.79 0.86

Similar coverage by NTV and state TV in 1999 and 2003
Vote for KPRF in 2003 

(communist)
Vote for LDPR in 2003 

(nationalist)
Panel B

NTV availability in 1999 −0.71 −1.55 −1.99 −0.5 −0.89 1.42
[1.66] [1.84] [1.55] [1.09] [1.24] [1.00]

Electoral controls from 1995 Yes No No Yes No No
Electoral controls from 1999 No No Yes No No Yes
Socioeconomic controls from 1998 Yes Yes Yes Yes Yes Yes
Regional dummies Yes Yes Yes Yes Yes Yes

Observations 1,662 1,662 1,662 1,662 1,662 1,662
Number of regions 79 79 79 79 79 79
R2 0.70 0.63 0.76 0.73 0.68 0.79

Similar coverage by NTV 
and state TV in 2003;

vote for United Russia in 2003 
(progovernment, centrist, formed 
as an alliance of OVR and Unity) Voter turnout in 2003

Panel C 

NTV availability in 1999 −2.95 −3.2 0.28 −6.72 −8.76 −2.88
[3.15] [3.23] [3.11] [2.76]** [3.45]** [2.65]

Electoral controls from 1995 Yes No No Yes No No
Electoral controls from 1999 No No Yes No No Yes
Socioeconomic controls from 1998 Yes Yes Yes Yes Yes Yes
Regional dummies Yes Yes Yes Yes Yes Yes

Observations 1,662 1,662 1,662 1,662 1,662 1,662
Number of regions 79 79 79 79 79 79
R2 0.76 0.73 0.79 0.79 0.72 0.82

Notes: All dependent variables are measured in percentages of total vote. Electoral controls from 1995 include 
vote for KPRF (Communists), vote for Yabloko, vote for NDR (Our Home is Russia), vote for LDPR (Liberal-
Democratic Party of Russia), vote for DVR (Democratic Russia’s Choice), voter turnout. Electoral controls from 
1999 include vote for Unity, vote for OVR, vote for KPRF, vote for SPS, Yabloko, vote for LDPR, and voter turnout. 
The set of socioeconomic controls includes fifth-order polynomial of population, fifth-order polynomial of aver-
age wage, number of nurses per capita, number of doctors per capita, and dummy for cities. Robust standard errors 
adjusted for clusters by region in brackets.

*** Significant at the 1 percent level.
  ** Significant at the 5 percent level.
    * Significant at the 10 percent level.



3276 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

are much bigger for the negative message conveyed by NTV (“do not vote for Unity”) 
as compared to the positive message (“vote for parties supported by NTV”). NTV’s 
persuasion effect is persistent; it was present three years after the takeover of NTV.

IV.  Individual-Level Results

A. Benchmark Results

The analysis of individual-level data adds to the aggregate-level results in the 
following important respects. First, it allows us to estimate the persuasion effect of 
NTV controlling for individual characteristics. For example, we were not able to 
control for the level of education of voters in the aggregate-level analysis as there 
are no such data for subregions, but we can do so at the individual level. Second, 
since the survey was conducted both before and after the elections, it gives us an 
opportunity to examine in more detail which groups of voters get more easily per-
suaded by the media.

Using survey data, we estimate the effect of whether the respondent watched NTV 
in 1999 on which party the respondent voted for in the 1999 election. Both the 
information on watching NTV and information on voting are self-reported by the 
respondent. Since self-reported measurements of media exposure are subject to sig-
nificant reporting biases and may be endogenous to vote choice (Vincent Price and 
John Zaller 1993; Markus Prior 2009), one cannot consistently estimate the effect of 
watching NTV without a source of exogenous variation. To cope with this problem, 
we instrument the reported exposure to NTV programs by our measure of predicted 
NTV signal strength (which we derived using information on the power and the 
location of transmitters).

In particular, we estimate bivariate probit regression model with the following 
structural equation of interest:

(6) 	 Pr (​vote​ i,1999​ 
 j
  ​  =  1)  =  Φ (β0  +  β1 Watched_NTVi,1999  + ​ β​ 2​ ′ ​ Ci,1999  + ​ ε​ i​ 

 j​ ),

where i indexes individual respondents and j indexes parties. Dummy variable  
​vote​ i,1999​ 

j
  ​ equals one if respondent i reported voting for party j and zero if the respon-

dent reported voting for some other party; Watched_NTVi,1999 equals one if the 
respondent i reported watching news programs on NTV in 1999 and zero otherwise; 
Ci,1999 is a set of individual and subregional level characteristics.38 In the first-stage 
equation, Watched_NTVi,1999 is instrumented by the predicted NTV signal strength 
in 1999 in the home subregion of individual i. The error term is clustered at the 
subregional level.

38 Individual social and demographic characteristics include: gender, age, marital status, dummy for ethnic 
Russian, education (dummy for college education or higher), religiosity (answer to the question “Do you attend 
religious services regularly?”), dummy for former membership in Communist Party of the Soviet Union (CPSU), 
and a consumption index. We follow Colton and McFaul (2003) to construct the consumption index as a sum of 
the answers to the following questions: “Do you own: A car? A dacha (summer home)? A computer? A phone? An 
automatic washing machine? Do you have Internet access? Have you ever been abroad?” We also control for the 
logarithms of subregional population and average wage and for the city dummy.



3277enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

Table 6 presents the results of the first-stage regressions for two specifications: on 
the full sample with the baseline set of controls and on the sample of respondents 
who had well-defined voting intentions one month before the 1999 election control-
ling for the voting intentions. In both specifications, predicted NTV signal strength 
is a strong predictor of the respondents’ exposure to NTV programs (F-statistics for 
the excluded instrument are 29.7 in the baseline and 13.6 with the controls for voting 
intentions just one month prior to the election).

Table 7 presents the results of the second-stage regressions. The four panels of 
the table are organized in the same way as Table 2. For each dependent variable 
(dummy for whether the respondent reported voting for a particular party or show-
ing up for election), we report coefficients from the IV probit and probit regressions 
along with their marginal effects. The coefficients on our main variable of interest,  

Table 6—Individual-Level Results, the First-Stage Estimation

Watched NTV in 1999 (self-reported)
OLS Probit OLS Probit

NTV signal power in 1999 0.003 0.007 0.002 0.006
[0.000]*** [0.001]*** [0.001]*** [0.002]***

Gender (one if male) 0.068 0.218 0.036 0.122
[0.035]* [0.105]** [0.044] [0.125]

Age −0.002 −0.007 −0.002 −0.006
[0.001]** [0.003]** [0.001] [0.004]

Finished high school 0.074 0.195 0.103 0.272
[0.048] [0.135] [0.056]* [0.155]*

Marital status (one if married) 0.03 0.081 0.037 0.099
[0.037] [0.107] [0.045] [0.126]

Consumption index 0.026 0.084 0.029 0.088
[0.013]** [0.040]** [0.015]* [0.046]*

Ln (population), 1998 −0.058 −0.202 −0.069 −0.221
[0.016]*** [0.053]*** [0.020]*** [0.065]***

Ln (average wage), 1998 0.161 0.584 0.218 0.726
[0.046]*** [0.168]*** [0.060]*** [0.217]***

Intention to vote for Unity in 1999 0.08 0.222
[0.072] [0.201]

Intention to vote for OVR in 1999 0.057 0.141
[0.073] [0.205]

Intention to vote for SPS in 1999 0.103 0.289
[0.085] [0.249]

Intention to vote for Yabloko in 1999 0.074 0.209
[0.076] [0.222]

Intention to vote for KPRF in 1999 0.115 0.331
[0.058]** [0.162]**

Intention to vote for LDPR in 1999 0.045 0.104
[0.118] [0.318]

Observations 901 901 656 656
R2 0.13 0.11
F-statistics for the exclusion of NTV1999 29.65 13.60
χ2 statistics for the exclusion of NTV1999 29.9 13.85

Notes: Robust standard errors in brackets. Availability of NTV alone explains 7 percent of vari-
ation in NTV exposure. Survey weights are applied.

*** Significant at the 1 percent level.
  ** Significant at the 5 percent level.
    * Significant at the 10 percent level.



3278 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

Table 7—Self-Reported Vote and NTV in 1999, Survey Data

Opposed by NTV 
in 1999

Supported by NTV 
in 1999

Vote for Unity in 1999 
(centrist, progovernment)

Vote for OVR in 1999 
(centrist, opposition)

IV probit Probit IV probit Probit

Panel A 
Watched NTV in 1999 −0.831 −0.139 1.180 0.135

[0.301]*** [0.128] [0.477]** [0.156]
Marginal effect −0.26 −0.05 0.25 0.02

[0.09]*** [0.04] [0.14]* [0.02]
Controls Yes Yes Yes Yes
Observations 901 901 901 901
Number of subregions 42 42 42 42
χ2 statistics for the exclusion of NTV1999 in the first stage 34.72 24.79

Supported by NTV in 1999

Vote for SPS in 1999 
(liberal)

Vote for Yabloko in 1999 
(liberal)

IV probit Probit IV probit Probit

Panel B
Watched NTV in 1999 1.210 0.272 0.467 0.039

[0.405]*** [0.149]* [0.555] [0.178]
Marginal effect 0.24 0.04 0.06 0.004

[0.11]** [0.02]* [0.08] [0.02]
Controls Yes Yes Yes Yes
Observations 901 901 901 901
Number of subregions 42 42 42 42
χ2 statistics for the exclusion of NTV1999 in the first stage 28.90 30.47

Similar coverage by NTV 
and state TV channels in 1999

Vote for KPRF in 1999 
(communist)

Vote for LDPR in 1999 
(nationalist)

IV probit Probit IV probit Probit

Panel C 
Watched NTV in 1999 −0.296 0.052 −0.266 −0.10

[0.351] [0.111] [0.764] [0.140]
Marginal effect −0.09 0.02 −0.02 −0.01

[0.11] [0.04] [0.07] [0.01]
Controls Yes Yes Yes Yes
Observations 901 901 901 901
Number of subregions 42 42 42 42
χ2 statistics for the exclusion of NTV1999 in the first stage 30.29 29.91

Voter turnout

IV probit Probit

Panel D 
Watched NTV in 1999 0.219 0.102

[0.337] [0.115]
Marginal effect 0.06 0.03

[0.08] [0.03]
Controls Yes Yes
Observations 1,148 1,148
Number of subregions 42 42
χ2 statistics for the exclusion of NTV1999 in the first stage 35.39

Notes: Bivariate probit model is used in the IV regressions with “watched NTV” variable from the preelection 
survey instrumented by the measure of NTV signal power. Observations are weighted by sample survey weights. 
Vector of controls includes dummy variables for gender, age, marital status, education, consumption index, loga-
rithms of subregional population, and average wage. Robust standard errors adjusted for clusters by subregion in 
brackets. Survey weights are applied.

*** Significant at the 1 percent level.
  ** Significant at the 5 percent level.
    * Significant at the 10 percent level.



3279enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

Watched_NTVi,1999, in the second stage are the estimates of the causal effect of watch-
ing NTV. It had a significant negative effect on the reported vote for the progovern-
ment party Unity opposed by NTV and a significant positive effect on the reported 
vote for two of the three parties supported by NTV, namely, centrist OVR and liberal 
SPS. The effect on Yabloko (the other liberal party supported by NTV) is positive, 
but small in magnitude and statistically insignificant. We find no relationship in the 
individual-level data between watching NTV and self-reported turnout or voting for 
the two parties with similar coverage by NTV and the state TV, i.e., KPRF (commu-
nist) and LDPR (nationalist). The magnitude of the estimated effects is substantial: 
marginal effects imply that survey respondents who watched NTV were 26 percent-
age points less likely to vote for Unity, 5 percentage points more likely to vote for 
OVR, and 4 percentage points more likely to vote for SPS.

To calculate persuasion rates for individual-level results, we use formulas (2) and 
(3), where as dν/de we use the estimated marginal effects. To predict voting results 
in the counterfactual scenario of zero NTV availability in all subregions, we use the 
estimated equation (2) and calculate for each individual predicted probability of 
voting for a given party with Watched_NTVi,1999 set to zero. The predicted share of 
votes in the counterfactual scenario without NTV is as follows: Unity would have 
gotten 47 percent of the total vote (instead of 28 percent), parties supported by NTV 
would have received 9.4 percent of the total vote (instead of 25 percent), and the 
turnout would remain 81 percent. The resulting persuasion rate of the positive mes-
sage (“vote for OVR or liberal parties”) equals 44.6 percent, whereas the persuasion 
rate of the negative message of NTV (“do not vote for Unity”) equals 47.9 percent.39

Overall, our main hypothesis is supported by the individual-level results: we do find 
that NTV had strong persuasion powers as it affected the propensity to vote for Unity, 
OVR, and SPS. In survey data, however, we find that the effect of watching NTV on 
the reported vote for the liberal Yabloko is not statistically significant in contrast to the 
aggregate-level results (but the point estimate has the right sign). In addition, in survey 
data we find no effect on reported turnout; yet this may be the case because respon-
dents might not be willing to reveal their political apathy by admitting that they did not 
turn up for the election. The individual-level results are robust to using a reduced-form 
probit model with NTV availability in 1999 as a measure of NTV exposure (defined in 
the same way as in the aggregate-level analysis). Statistical significance of the results 
remains unchanged; the magnitude of marginal effects for Unity and SPS is very simi-
lar, while marginal effects for OVR increases to 5 percentage points. As in the case 
of the aggregate-level analysis, we test the validity of our identification assumption 
with placebo regressions and find no effect of NTV on voting choices of individuals in 
1995 (the results are presented in the online Appendix).

B. Who Gets Persuaded?

So far we have analyzed survey responses about voting choices right after the 
elections. One month prior to the 1999 election, there was another round of the sur-
vey in which the same respondents were asked about their intentions to vote. Using 

39 In the online Appendix we compare the magnitudes of the effects estimated using individual and aggregate-
level data.



3280 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

this information, we can estimate the effect of watching the election campaign on 
NTV for a month right before election on voting decisions by controlling for the 
intention to vote one month prior to the election. We can also estimate the effect of 
NTV on the undecided voters (i.e., those voters who did not answer which party 
they were going to vote for in the preelection survey but answered which party 
they voted for in the postelection survey) as well as on the intention to vote for a 
particular party one month before election. Table 8 presents the results. For each 
political party, we present the results of three regressions. Two regressions are on 
the subsample of voters who had well-defined voting intentions: with the actual 
reported vote in the postelection survey as the dependent variable controlling for 
which party the respondent intended to vote for one month prior to the election, and 
for reported intention to vote in the preelection survey as dependent variable. The 
third regression is for the reported vote on the subsample of undecided voters. After 
we control for voters’ intention to vote for a particular party just a month before the 
election, the exposure to NTV made people 7 percentage points more likely to vote 
for OVR, the main opposition party supported by NTV, and 28 percentage points 
more likely to vote for SPS, one of the two liberal parties supported by NTV. The 
effect of NTV on progovernment Unity as well as on other parties is insignificant 

Table 8—Intention to Vote and Vote in 1999

Opposed by NTV in 1999 Supported by NTV in 1999
Unity in 1999 (progovernment) OVR in 1999 (centrist, opposition)

Excluding 
undecided

Undecided 
only

Excluding 
undecided

Undecided 
only

Subsample 
Dependent variable

Reported 
vote

Intention Reported 
vote

Reported 
vote

Intention Reported 
vote

Panel A 
Watched NTV in 1999 −0.631 0.073 −1.391 1.713 1.508 0.081

[0.724] [0.698] [0.605]** [0.133]*** [0.171]*** [0.987]
Marginal effect −0.17 0.01 −0.42 0.37 0.41 0.01

[0.19] [0.13] [0.15]*** [0.03]*** [0.05]*** [0.15]
Intention to vote Yes No No Yes No No

Observations 656 786 245 656 786 245
Number of subregions 42 42 42 42 42 42
χ2 statistics for exclusion of NTV 15.23 14.64 15.40 7.219 17.23 22.05

Supported by NTV in 1999

SPS in 1999 (liberal) Yabloko in 1999 (liberal)

Excluding 
undecided

Undecided 
only

Excluding 
undecided

Undecided 
only

Subsample 
Dependent variable

Reported 
vote Intention

Reported 
vote

Reported 
vote Intention

Reported 
vote

Panel B 
Watched NTV in 1999 1.808 −0.329 1.033 −0.164 1.103 1.040

[0.161]*** [0.472] [0.389]*** [0.856] [0.316]*** [0.644]
Marginal effect 0.28 −0.05 0.17 −0.01 0.24 0.14

[0.03]*** [0.07] [0.09]** [0.06] [0.10]** [0.12]
Intention to vote Yes No No Yes No No

Observations 656 786 245 656 786 245
Number of subregions 42 42 42 42 42 42
χ2 statistics for exclusion of NTV 12.35 15.11 20.20 13.45 16.68 20.04

(Continued)



3281enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

once we control for voting intentions. Thus, watching the coverage of the intensive 
election campaign for one month before the election persuaded voters to switch 
their political orientation toward OVR and SPS. In addition, watching NTV had a 
large effect on the intention to vote for OVR a month before the election (41 per-
centage points) and for Yabloko (24 percent). Again, we find no significant effect 
of NTV on the intention to vote for Unity. In contrast, the largest effect among 
undecided voters is on Unity: watching NTV for a month before the election made 
undecided people 2 percentage points less likely to vote for Unity. Overall, we can 
conclude that TV matters for voting decisions even in the very short run.

We also tried to explore whether the persuasion power of the media depends on 
individual characteristics of respondents, such as income, education, and age. We 

Table 8—Intention to Vote and Vote in 1999 
(Continued)

Similar coverage by NTV and state TV channels in 1999

KPRF in 1999 (communist) LDPR in 1999 (nationalist)
Excluding 
undecided

Undecided 
only

Excluding 
undecided

Undecided 
only

Subsample 
Dependent variable

Reported 
vote Intention

Reported 
vote

Reported 
vote Intention

Reported 
vote

Panel C 
Watched NTV in 1999 −0.746 −0.713 0.804 −0.584 −0.347 1.075

[0.412]* [0.874] [0.757] [1.020] [0.794] [0.796]
Marginal effect −0.16 −0.22 0.21 −0.04 −0.03 0.13

[0.10] [0.26] 0.20 [0.10] [0.08] [0.17]
Intention to vote Yes No No Yes No No

Observations 656 786 245 656 786 245
Number of subregions 42 42 42 42 42 42
χ2 statistics for exclusion of NTV 15.04 9.040 22.68 14.11 14.33 22.49

Voter turnout in 1999

Excluding 
undecided

Undecided 
only

Subsample 
Dependent variable

Reported 
vote

Intention Reported 
vote

Panel D 
Watched NTV in 1999 −0.609 0.313 0.378

[0.525] [0.449] [0.453]
Marginal effect −0.12 0.05 0.13

[0.12] [0.08] [0.15]
Intention to vote Yes No No

Observations 764 1,105 384

Number of subregions 42 42 42
χ2 statistics for exclusion of NTV 15.33 30.86 23.27

Notes: Bivariate probit model. Watched NTV variable from the postelection survey instrumented by the measure 
of NTV signal power. In columns marked “undecided only” only respondents who did not report their intention to 
vote in the preelection survey are included in the sample. Observations are weighted by sample survey weights. All 
specifications include the following controls: gender, age, marital status, education, consumption index, logarithm 
of subregional population, and wage. Controls for intention to vote include dummy variables for intention to vote 
for six major parties. Robust standard errors adjusted for clusters by subregion in brackets. 

*** Significant at the 1 percent level.
  ** Significant at the 5 percent level.
    * Significant at the 10 percent level.



3282 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

did not find robust evidence that any of these individual characteristics make people 
more or less easily persuaded by the media.40

V.  Conclusions

We document the effects of the media on voting outcomes in Russia’s parlia-
mentary elections of 1999. We base our identification on the variation in the geo-
graphical availability of NTV, the only major TV channel that was independent 
from the government at that time. This allows us to estimate the causal effect of 
exposure to media on voting behavior and to avoid endogeneity biases inherent in 
survey-based studies. At the aggregate level of analysis, we find that the effect of 
NTV availability was positive and significant for the three opposition parties sup-
ported by NTV and negative and significant for the progovernment party opposed 
by NTV. Raising the predicted NTV availability by 10 percentage points increases 
the vote for these parties by 1.1 percentage points and decreases the vote for the 
progovernment Unity Party by 1.55 percentage points. In addition, it leads to a 
decline in turnout of about 0.67 percentage points. These results imply that in our 
sample the government party lost about a quarter of its voters and the opposition 
parties increased their political support by about 60 percent as a result of NTV 
broadcasts. The analysis of the persuasion rates indicates that about 8 percent of 
people who watched NTV were persuaded to vote for the three opposition parties, 
which is similar to findings in DellaVigna and Kaplan (2007). However, 65 per-
cent of the potential progovernmental party supporters who watched NTV were 
persuaded not to vote for it, which is substantially higher than persuasion rates 
found in the previous literature. NTV had large persuasion effects despite the pres-
ence of a diversity of opinions on the radio and in print media. Our findings imply 
that the absence of independent TV may not be fully compensated by other media, 
and, therefore, television may need to be considered a separate market for the pur-
poses of regulation.

Using survey data, we find that even controlling for the voting intentions just a 
month before the elections, NTV had a substantial effect on the vote for the major 
opposition party supported by NTV. Thus, NTV was able to persuade its viewers to 
vote for this party despite their initial voting intentions just before the elections. We 
also find that NTV prevented undecided voters from voting for the progovernment 
party criticized by NTV.

Our results suggest that the media possess a substantial power of political per-
suasion in countries characterized by weak democratic institutions such as Russia. 
By comparing our results with other findings in the literature, we conclude that the 
power of political persuasion of the media can be much larger in environments with 
weak democratic institutions than in established democracies. It would be too quick, 
however, to conclude that it is the case in any imperfect democracy or any other 
country at a similar stage of institutional development. Media effects in Russia are 
largely due to the combination of such factors as the unstable party system, weak 

40 If we use the presence of NTV transmitter in the subregion as a measure of NTV availability, the effect of per-
suasion is less pronounced for people with higher political knowledge and people with access to alternative sources 
of information. The results are available in the working paper version of this paper.



3283enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

partisan attachments, the lack of prior information about the performance of politi-
cians in office, unclear policy positions, the importance of candidates’ individual 
traits, and the lack of competitiveness in the media market. We expect media effects 
to be large in countries with all these conditions in place. Further research is needed 
to estimate the relative importance of these conditions and the magnitude of media 
effects in other countries.

References

Ansolabehere, Stephen, and Shanto Iyengar. 1995. Going Negative: How Political Advertising Shrinks 
and Polarizes the Electorate. New York: Free Press.

Ansolabehere, Stephen, Shanto Iyengar, and Adam Simon. 1999. “Replicating Experiments Using 
Aggregate and Survey Data: The Case of Negative Advertising and Turnout.” American Political 
Science Review, 93(4): 901–09.

Belin, Laura. 1999. “State Television Wages Unprecedented ‘Information War.’” Radio Free Europe/
Radio Liberty Russian Election Report 7.

Belin, Laura. 2002. “Russian Media Policy in the First and Second Chechen Campaigns.” Paper pre-
sented at the meeting of the Political Studies Association, Aberdeen, Scotland.

Brader, Ted, and Joshua A. Tucker. 2001. “The Emergence of Mass Partisanship in Russia, 1993–1996. 
American Journal of Political Science, 45(1): 69–83.

Brunetti, Aymo, and Beatrice Weder. 2003. “A Free Press Is Bad News for Corruption.” Journal of 
Public Economics, 87(7–8): 1801–24.

Cain, Daylian M., George Loewenstein, and Don A. Moore. 2005. “The Dirt on Coming Clean: Per-
verse Effects of Disclosing Conflicts of Interest.” Journal of Legal Studies, 34(1): 1–25.

Central Electoral Commission of Russian Federation. 1995. Election Results for the Election Of Dep-
uties Of The State Duma Of The Federal Assembly Of The Russian Federation. http://cikrf.ru/ban-
ners/vib_arhiv/gosduma/1995/index.html (accessed January 22, 2007).

Central Electoral Commission of Russian Federation. 1999. Election Results for the Election Of Dep-
uties Of The State Duma Of The Federal Assembly Of The Russian Federation. http://cikrf.ru/ban-
ners/vib_arhiv/gosduma/1999/index.html (accessed January 22, 2007).

Central Electoral Commission of Russian Federation. 2003. Election Results for the Election Of Dep-
uties Of The State Duma Of The Federal Assembly Of The Russian Federation. http://cikrf.ru/ban-
ners/vib_arhiv/gosduma/2003/index.html (accessed January 22, 2007).

Colton, Timothy. 2000. Transitional Citizens: Voters and What Influences Them in the New Russia. 
Cambridge, MA: Harvard University Press.

Colton, Timothy, and Michael A. McFaul. 2003. Popular Choice and Managed Democracy. Washing-
ton, DC: Brooking Institution Press.

DellaVigna, Stefano, and Ethan Kaplan. 2007. “The Fox News Effect: Media Bias and Voting.” Quar-
terly Journal of Economics, 122(3): 1187–1234.

DellaVigna, Stefano, and Matthew Gentzkow. 2010. “Persuasion: Empirical Evidence.” Annual Review 
of Economics, 2: 643–69.

DeMarzo, Peter M., Dimitri Vayanos, and Jeffrey Zwiebel. 2003. “Persuasion Bias, Social Influence, 
and Unidimensional Opinions.” Quarterly Journal of Economics, 118(3): 909–68.

Desposato, Scott. 2009. “The Impact of Campaign Messages in New Democracies: Results From An 
Experiment in Brazil.” http://swd.ucsd.edu/exp1.pdf.

Djankov, Simeon, Caralee McLiesh, Tatiana Nenova, and Andrei Shleifer. 2003. “Who Owns the 
Media?” Journal of Law and Economics, 46(2): 341–81.

Durante, Ruben, and Brian G. Knight. Forthcoming. “Partisan Control, Media Bias, and Viewers’ 
Responses: Evidence from Berlusconi’s Italy.” Journal of European Economic Association.

Egorov, Georgy, Sergei Guriev, and Konstantin Sonin. 2009. “Why Resource-Poor Dictators Allow Freer 
Media: A Theory and Evidence from Panel Data.” American Political Science Review, 103(4): 645–68.

Enikolopov, Ruben, Maria Petrova, and Ekaterina Zhuravskaya. 2011. “Media and Political 
Persuasion: Evidence from Russia: Dataset.” American Economic Review. http://www.aeaweb.org/
articles.php?doi=10.1257/aer.101.7.3253.

Epstein, David L., Robert H. Bates, Jack Goldstone, Ida Kristensen, and Sharyn O’Halloran. 2006. 
“Democratic Transitions.” American Journal of Political Science, 50(3): 551–69.

European Institute for the Media. 1996. Monitoring the Media Coverage of the December 1995 Parlia-
mentary Elections in Russia: Final Report. Düsseldorf, Germany: European Institute for the Media. 

http://www.aeaweb.org/articles.php?doi=10.1257/aer.101.7.3253
http://www.aeaweb.org/articles.php?doi=10.1257/aer.101.7.3253


3284 THE AMERICAN ECONOMIC REVIEW december 2011

European Institute for the Media. 2000. Monitoring the Media Coverage of the December 1999 Parlia-
mentary Elections in Russia: Final Report. Düsseldorf, Germany: European Institute for the Media.

Eyster, Erik, and Matthew Rabin. 2009. “Rational and Naive Herding.” Centre for Economic Policy 
Research Discussion Paper 7351.

Gehlbach, Scott, and Konstantin Sonin. 2009. “Government Control of Media.” http://papers.ssrn.
com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1315882.

Gel’man, Vladimir. 2005. “Political Opposition in Russia: A Dying Species?” Post-Soviet Affairs, 
21(3): 226–46.

Gentzkow, Matthew. 2006. “Television and Voter Turnout.” Quarterly Journal of Economics, 121(3): 
931–72.

Gentzkow, Matthew, and Jesse M. Shapiro. 2004. “Media, Education and Anti-Americanism in the 
Muslim World.” Journal of Economic Perspectives, 18(3): 117–33.

Gentzkow, Matthew, and Jesse M. Shapiro. 2006. “Media Bias and Reputation.” Journal of Political 
Economy, 114(2): 280–316.

Gentzkow, Matthew, and Jesse M. Shapiro. 2010. “What Drives Media Slant? Evidence from U.S. 
Daily Newspapers.” Econometrica, 78(1): 35–71.

George, Lisa M., and Joel Waldfogel. 2006. “The New York Times and the Market for Local Newspa-
pers.” American Economic Review, 96(1): 435–47.

Gerber, Alan, Dean Karlan, and Daniel Bergan. 2009. “Does the Media Matter? A Field Experiment 
Measuring the Effect of Newspapers on Voting Behavior and Political Opinions.” American Eco-
nomic Journal: Applied Economics, 1(2): 35–52.

Hainmueller, Jens, and Holger Kern. 2009. “Opium for the Masses: How Foreign Free Media Can Sta-
bilize Authoritarian Regimes.” Political Analysis, 17(4): 377–99.

Hale, Henry, Michael A. McFaul, and Timothy Colton. 2004. “Putin and the ‘Delegative Democracy’ 
Trap: Evidence from Russia’s 2003–04 Elections.” Post-Soviet Affairs, 20(4): 285–319.

Hoffman, David E. 2002. The Oligarchs: Wealth and Power in the New Russia. New York: Public 
Affairs.

Hufford, George A. 2002. “The ITS Irregular Terrain Model.” http://flattop.its.bldrdoc.gov/itm.html.
Jamestown Foundation Monitor. 1999. “Kremlin-Media Coordinated Front Shows Signs of Wear.” 

5(202).
Knight, Brian G., and Chun-Fang Chiang. 2011. “Media Bias and Influence: Evidence from Newspa-

per Endorsements.” Review of Economic Studies, 78(3): 795–820.
Lawson, Chappell, and James A. McCann. 2005. “Television News, Mexico’s 2000 Elections, and 

Media Effects in Emerging Democracies.” British Journal of Political Science, 35(1): 1–30.
Lipman, Masha, and Michael A. McFaul. 2005. “Putin and the Media.” In Putin’s Russia: Past Imper-

fect, Future Uncertain, ed. Dale R. Herspring, 63–84. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.
McMillan, John, and Pablo Zoido. 2004. “How to Subvert Democracy: Montesinos in Peru.” Journal 

of Economic Perspectives, 18(4): 69–92.
Mickiewicz, Ellen. 1988. Split Signals: Television and Politics in the Soviet Union. New York: Oxford 

University Press.
Mickiewicz, Ellen. 1997. Changing Channels: Television and the Struggle for Power in Russia. New 

York: Oxford University Press.
Mickiewicz, Ellen. 2006. “The Election News Story on Russian Television: A World Apart from View-

ers.” Slavic Review, 65(1): 1–23.
Mickiewicz, Ellen. 2008. Television, Power, and the Public in Russia. New York: Cambridge Univer-

sity Press.
Mullainathan, Sendhil. 2002. “Thinking through Categories.” Unpublished.
Mullainathan, Sendhil, Joshua Schwartzstein, and Andrei Shleifer. 2008. “Coarse Thinking and Per-

suasion.” Quarterly Journal of Economics, 123(2): 577–619.
Oates, Sarah. 2006. Television, Democracy and Elections in Russia. New York: Routledge.
Oberholzer-Gee, Felix, and Joel Waldfogel. 2009. “Media Markets and Localism: Does Local News en 

Espanol Boost Hispanic Voter Turnout?” American Economic Review, 99(5): 2120–28.
Olken, Benjamin. 2009. “Do Television and Radio Destroy Social Capital? Evidence from Indonesian 

Villages.” American Economic Journal: Applied Economics, 1(4): 1–33.
Organization for Security and Cooperation in Europe/Office for Democratic Institutions and Human 

Rights. 1996. “International Observer Mission, Election of President of the Russian Federation, 
16th June 1996 and 3rd July 1996, Report on the Elections.” http://www.osce.org/documents/
odihr/1996/07/1453_en.pdf.

Organization for Security and Cooperation in Europe/Office for Democratic Institutions and Human 
Rights. 2000. “Russian Federation Elections to the State Duma, 19 December 1999, Final Report.” 
http://www.osce.org/documents/odihr/2000/02/1454_en.pdf.

http://www.osce.org/fsc/14875
http://www.osce.org/fsc/14875
http://www.osce.org/fsc/14908


3285enikolopov et al.: media and political persuasion: evidence from russiaVOL. 101 NO. 7

Organization for Security and Cooperation in Europe/Office for Democratic Institutions and Human 
Rights. 2004. “Russian Federation Elections to the State Duma, 7 December 1999, Final Report.” 
http://www.osce.org/documents/odihr/2004/01/1947_en.pdf.

Petrova, Maria. 2008. “Inequality and Media Capture.” Journal of Public Economics, 92(1–2): 183–212.
Price, Vincent, and John Zaller. 1993. “Who Gets the News? Alternative Measures of News Reception 

and Their Implications for Research.” Public Opinion Quarterly, 57(2): 133–64.
Prior, Markus. 2009. “The Immensely Inflated News Audience: Assessing Bias in Self-Reported News 

Exposure.” Public Opinion Quarterly, 73(1): 130–43.
Qian, Nancy, and David Yanagizawa. 2010. “Watchdog or Lapdog? Media and the U.S. Government.” 

National Bureau of Economic Research Working Paper 15738.
Russian Federation Federal State Statistical Service. 1996–1998. Municipal Statistics.
Snyder, James M., Jr., and David Strömberg. 2010. “Press Coverage and Political Accountability.” 

Journal of Political Economy, 118(2): 355–408.
Strömberg, David. 2004. “Radio’s Impact on Public Spending.” Quarterly Journal of Economics, 

119(1): 189–221.
Tavernise, Sabrina. 2000. “Russian Tycoon Reports a Second Accord to Control Media.” The New York 

Times, November 18. http://www.nytimes.com/2000/11/18/world/russian-tycoon-reports-a-second-
accord-to-control-media.html.

White, Stephen, and Sarah Oates. 2003. “Politics and the Media in Post-Communist Russia.” Politics, 
23(1): 31–37.

White, Stephen, Sarah Oates, and Ian McAllister. 2005. “Media Effects and the Russian Elections, 
1999–2000.” British Journal of Political Science, 35(2): 191–208.

White, Stephen, Richard Rose, and Ian McAllister. 1997. How Russia Votes. Chatham, NJ: Chatham 
House Publishers, Inc.

White, Stephen, Matthew Wyman, and Olga Kryshtanovskaya. 1995. “Parties and Politics in Post-
Communist Russia.” Communist and Post-Communist Studies, 28(2): 183–202.

http://www.osce.org/odihr/19461
http://www.nytimes.com/2000/11/18/world/russian-tycoon-reports-a-secondaccord-to-control-media.html
http://www.nytimes.com/2000/11/18/world/russian-tycoon-reports-a-secondaccord-to-control-media.html


Copyright of American Economic Review is the property of American Economic Association and its content

may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express

written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use.


